sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Matkan kesto: 1 viikko
Matkassa: kaksin miehen kanssa

HOTELLI

Hotellit Rihana Inn ja Rihana Resort muodostavat käytännössä yhden suuren hotellialueen ja kummankin hotellin vieraat saavat käyttää koko aluetta vapaasti. Alue on suuri, mutta matalat rakennukset tekevät siitä kodikkaan ja viihtyisän. Hotellialue oli myös hyvin hoidettu ja nätti.

Hotellin sisäänkäynti ja muuta hotellialuetta

Hotellin muuhun ulkoasuun verrattuna hotellihuoneet olivat vaatimattomat, mutta ihan hyvät kuitenkin. Meillä oli parveke aavikolle päin ja sieltä näimme joka ilta hienon auringonlaskun. Suihkusta vettä tuli erittäin pienellä paineella ja vähän, ja itse pitkähiuksisena kastelinkin hiukset uima-altaassa aina ennen suihkuun menoa.

Meidän huone sijaitsi tässä rakennuksessa.

Meidän huone.

Auringonlasku parvekkeelta kuvattuna.

Uima-altaita hotelleilla oli kolme. Altaat olivat hyvän kokoisia ja tilaa löytyi aina helposti. Hotelli oli all inclusive -hotelli ja uima-altaiden allasbaareista sai ainakin olutta, limsaa ja vettä.

Hotelli sijaitsi ihan laguunin rannalla ja lisäksi hotellilta oli kuljetus sen omalle rannalle varsinaiseen meren rantaan. Meille hotellin laguuniranta riitti ihan hyvin emmekä käyneet muilla rannoilla. Hotellin ranta oli ihan ok ja vesi todella lämmintä. Rannalla oli oma ravintola, josta sai lounasta ja juomaa.

Kuten tuossa jo aiemmin tuli mainittua, on hotelli all inclusive -hotelli eli kaikki ruuat ja juomat kuuluivat matkan hintaan. Aiemmin on tullut käytyä vastaavissa hotelleissa Meksikossa ja Dominikaanisessa tasavallassa ja vaikka odotukset eivät ihan niin korkealla olleetkaan, oli ruoka tässä hotellissa suuri pettymys. Aamupala oli ihan hyvä, mutta lounas ja illallinen eivät. Ruoka oli toki ihan syötävää, mutta ei erityisen hyvää eikä mitään Riu-hotellien antimiin verrattuna. Myös ravintolan ruokasali oli vaatimaton ja meluisa ja muistutti enemmän kouluruokalaa kuin ravintolaa. Onneksi kuitenkin saimme tämän äkkilähdön todella edullisesti eikä ruoan vaatimattomuus siten niin paljoa harmittanut. Ruualla tarjottu punaviini oli ihan juotavaa, kuin myös olut. Alkoholidrinkkejä ei pystynyt juomaan, sen verran myrkyltä paikallinen viina maistui. Hotellissa oli lisäksi maksullisia a la carte ravintoloita. Me kävimme hotellin pihviravintolassa ja ruoka oli kyllä ihan eri tasoa kuin seisovassa pöydässä. Liha oli todella hyvää ja oikein valmistettu ja hinta koko menulle oli noin 20 euroa, suosittelen lämpimästi! Hotellissa oli iltaisin show ja muuta ohjelmaa, mutta valitettavasti nekin olivat aivan ala-arvoisia eikä niiden huonoutta voi oikein edes sanoin kuvata. Jotain kertoo ehkä se, että ala-asteikäiset lapsetkin pystyvät paljon parempaan.

A la carten pihviannos.

Vaikka hotellin ruoka ja viihdetarjonta olivatkin pettymys, olimme kuitenkin ihan tyytyväisiä hotellissa viettämäämme viikkoon. Matka oli todella edullinen ja siihen nähden ajoi asiansa. Hotelli oli muuten hyvä ja voin suositella hotellia niille, joille hyvä ruoka ei ole loman tärkein asia tai jotka ovat all inclusivesta huolimatta valmiit maksamaan ruuasta vielä erikseen. Hotellin lähistöllä on toki paljon ruokaravintoloita, joten niihinkin voi halutessaan suunnistaa.

MATKAKOHDE

El Gouna on pelkästään turisteille rakennettu kaupunki, joten ns. "aitoa Egyptiä" sieltä on turha etsiä. Alue oli suljettu, eivätkä paikalliset pääse sinne muuten kuin töihin. Me valitsimme kohteen juurikin tämän perusteella, koska sen perusteella mitä muilta olemme kuulleet, emme usko esimerkiksi Hurghadan olevan meidän paikka. El Gouna oli todella kaunis ja rauhallinen. Meidän matkan aikaan Egyptissä olivat turistit muutenkin vähissä ja kaupungilla käydessä ei muita ihmisiä kovin paljoa näkynyt. Myös kauppiaat antoivat olla rauhassa eikä kukaan yrittänyt väkisin myydä mitään tai muutenkaan "ahdistellut". Mikäli asialla on jollekulle merkitystä, niin kerrottakoon, että El Gounassa on venäläisturistien määrää rajoitettu niin, että turistien kokonaismäärästä ainoastaan viisi prosenttia saa olla venäläisiä.

Sää oli koko viikon aurinkoinen ja lämpötila 40 asteen kieppeillä. Etukäteen vähän jännitti se, miten noin kuumassa jaksaa mitään tehdä. Iso yllätys oli se, ettei ilma tuntunut yhtään niin kuumalta ja auringossakin pystyi olemaan. Itse arvelen tämän johtuvan siitä, että ilma on niin kuivaa eikä siten hiosta.

Vatsataudit ovat Egyptissä yleisiä emmekä mekään siltä välttyneet vaikka yritimmekin tehdä kaiken ohjeiden mukaan. Tauti iski meihin molempiin samaan aikaan ja heti aamusta haimme läheisestä apteekista lääkkeet. Yksi päivä meni sairastaessa ja huoneessa tv:tä katsellen, mutta lääkkeet auttoivat nopeasti ja seuraavana päivänä olimme jo ihan kunnossa.

El Gounassa on kaksi keskustaa, joista kauimmaiseen, Abu Tig Marinaan pääsee bussilla suoraan hotellilta. Lipun hintaa en muista, mutta se oli todella edullinen. Paikalliset bussit olivat hassuja ja nähtävyys sinänsä. Me kävimme Abu Tig Marinan keskustassa pari kertaa kauppoja kiertelemässä. Mitään erityistä ostettavaa emme sieltä kuitenkaan löytäneet. Satama oli kaunis ja sen rannalla on paljon ravintoloita, joiden ulkopöydissä on mukavaa istuskella maisemia katsellen. Keskustassa ilman kuumuus kuitenkin tuntuu eritavalla, joten kuumalla säällä liikkeelle kannattaa lähteä ennemmin ilta-aikaan. Päivällä kaikki kaupat eivät olleet edes auki.

Paikallinen bussi.

Toinen keskusta, Down Town, on vain parinsadan metrin päässä hotellilta ja sinne tuli käveltyä useampaan kertaan. Down Townissa on ravintoloita ja kauppoja sekä hotellia lähinnä oleva apteekki. Myös Down Town oli kaunis ja viihtyisä. Kotiin tuomisiksi ostimme tällä kertaa mm. mausteita, keksejä ja kahvia.

RETKET JA REISSUT

Egyptissä on paljon mielenkiintoista nähtävää ja oma haaveeni on aina ollut nähdä pyramidit. El Gounasta on pyramideille kuitenkin todella pitkä matka ja retkelle tuonne olisi pitänyt lähteä jo keskellä yötä. Meidän loman päätarkoitus oli tällä kertaa lepääminen ja siksi vietimmekin suuren osan ajasta hotellilla makoillen ja nähtävyyksien näkemättä jättäminen oli tietoinen valinta. Mikäli olisimme olleet reissussa kaksi viikkoa, olisimme ainakin pyramidit ehdottomasti käyneet katsomassa.

Yksi asia piti kuitenkin tällä lomalla saada kokea ja se oli snorklaaminen Punaisessameressä. Tätä haavetta toteuttamaan lähdimme Mahmyan saariretkelle. Matka saarelle alkoi Hurghadan satamasta.

Maisemat Punaisellamerellä olivat aivan älyttömän hienot ja noin tunnin pituinen matka taittui nopeasti merta ihaillessa ja aurinkoa ottaessa.

Perillä saarella asetuimme aurinkovarjojen alle ja vietimme leppoisaa rantapäivää. Saari itsessään oli todella karu ja pelkkää hiekkaa. Kivoilla rakennelmilla se oli kuitenkin saatu ihan viihtyisäksi. Snorklaamassa kävimme erikseen veneillä läheisellä riutalla. Itse lähdin matkaan yksin, koska mieheni ei puuhasta välitä. Kaloja näkyi ihan kivasti, joten jos snorklaamisesta pitää, kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan. Retken hintaan kuului myös lounas, joka nautittiin saaren ravintolassa. Takaisin mantereelle suuntasimme sitten illansuussa. Retki oli todella mukava ja tämä oli ehdottomasti loman paras päivä; suosittelen retkeä muillekin, jotka merellä ja rannalla viihtyvät!

LOPUKSI

Aiempiin lomakohteisiin verrattuna El Gouna oli mukavan erilainen ja satumaisen kaunis. Nähtävää ja tekemistä olisi ollut vaikka kuinka paljon. Lepoloman viettoon kohde oli ihanan rauhallinen ja mukavaa oli myös, se ettei säästä tarvinnut murehtia. Suurimman vaikutuksen teki upea Punainenmeri ja sen rannoille haluan ehdottomasti vielä joskus palata.

1. Juuri toissa päivänä Egyptistä ja Hurghadan Al Daharista palanneena muutama kommentti. Kävin myös siis El Gounassa päivän visiitillä paikallisbussilla Hurghadasta.
    Minulle yksi päivä El Gounassa oli ihan tarpeeksi, mutta nämähän ovat tietysti makuasioita. Täysin keinotekoinen, paikallisilta aidattu kaupunki keskellä ei mitään ei nyt ole vaan mun juttuni. Haluan kuitenkin edes tietää missä maassa olen lomaani viettämässä. Tuohan voisi olla rakennettu ihan mihin maahan vaan. Mutta tietenkin jos pääasia on vain maata ja ottaa aurinkoa, niin mikäs siiinä. Kukin tyylillään.
    Itse kävin Luxorissa, Kairossa, snorklaamassa 2 kertaa, aavikkosafarilla, lasinpohjaveneellä jne. kahden viikon reissullani.

2. Ihania lomakuvia. Itse vietin joulun 2010 kyseisessä hotellissa ja tykkäsimme kovasti. Ruoka oli ihan hyvää ja riittävästi sai syötyä eikä tarvinnut nähdä nälkää. Kamelinlihaakin pääsimme maistamaan joka oli sitkeämpää kuin kengänpohja. Vuosi sitten kävin Hurghadassa ollessani katsastamassa El Gounan ja se oli kyllä parissa vuodessa laajentunut. Itse suosittelen El Gounaa jos haluaa oikeasti nauttia rennosta lomasta.
    Uusi Egyptin loma häämöttää vasta syyskussa :=)