tiistai 22. tammikuuta 2013

USA, Miami ja Länsi-Karibian risteily, joulukuu 2010

Matkan tyyppi: omatoimimatka, lennot Finnair, hotelli booking.com, risteily Kaleva Travel/ Royal Caribbean
Hotelli: Viscay
Laiva: Liberty of the Seas
Matkan kesto: 1 yö Rooma, 4 yötä Miami, risteily 1 viikko
Matkassa: miehen ja kaveripariskunnan kanssa

Yleensä en matkakertomuksiini kirjoittele lentomatkoista ym., mutta tämän jutun kohdalla on pakko tehdä poikkeus, sillä kaiken maailman vastoinkäymisistä johtuen koko reissu meinasi tyssätä jo Helsinki- Vantaalle... Lähdimme matkaan juuri silloin, kun Lontoossa oli kovat lumipyryt ja Suomessa lentoemäntien lakko. Tarkoituksemme oli lentää aamulla kahdeksalta Lontooseen ja sieltä sitten jatkolennolla Miamiin. Edellisenä iltana vielä puolen yön aikaan oli tieto, että lentomme lähtee ajallaan ja uskalsin sitten ottaa parin tunnin unet. Kun yöllä kahdelta heräsin, oli aikataulu muuttunut ja lentomme siirtynyt iltapäivään. Selvää oli, ettemme sillä jatkolennolle ennättäisi. Finnairin puhelinpalveluun oli mahdotonta päästä läpi ja aamulla neljältä lähdimme sitten ajamaan lentokentälle. Kentällä olimme Finnairin toimistolla ennen kuutta ja kahden tunnin jonotuksen jälkeen pääsimme tiskille. Emme todellakaan olleet ainoat, joiden määränpää oli Miami ja siinä vaiheessa kun me tiskille pääsimme, olivat kaikki parhaat vaihtoehtoiset lennot jo menneet. Virkailijalla kesti lähes tunnin etsiä lennot, joille kaikki neljä mahduimme mukaan ja yhdessä vaiheessa näytti siltä, että saattaisimme kaikki neljä joutua lentämään yksin ja eri reittejä. Lentojen löytymistä vaikeutti myös se, että meidän oli pakko päästä perille seuraavan päivän aikana, jotta ehtisimme risteilylle. Tunnin epätoivon jälkeen virkailija siis vihdoin löysi meille lennot ja iltapäivällä 8 lentokentällä vietetyn tunnin jälkeen lensimme Roomaan, josta sitten jatkaisimme seuraavana aamuna Miamiin. Uudet lennot saatuamme, Finnairin palvelu sujui hyvin ja saimme lentokentällä kupongit ruokaa ja juomaa varten. Roomassa meitä oltiin kentällä vastassa ja menimme yhteiskuljetuksella hotelliin, jossa näytti olevan pelkästään lentoyhtiöiden maksamia vieraita. Finnair siis maksoi majoituksemme, johon kuului myös ruokailu. Roomasta soitimme Miamiin varaamaamme hotelliin ja ilmoitimme saapuvamme päivän myöhässä. Aamulla suuntasimme viiden maissa yhteiskuljetuksella Rooman lentokentälle. Siellä meille sitten selvisi, että meillä oli Miamin lennolle vain stand by -liput ja saisimme vasta vähän ennen lennon lähtöä lähtöportilla tietää mahdummeko lennolle mukaan. Tästä alkoi sitten taas kauhea jännittäminen ja ylimääräiset sydämen tykytykset! Stand by -lipuilla saimme liikkua kentällä vapaasti, mutta emme saaneet ostettua muuta kuin ruokaa ja juomaa, mutta onneksi edes niitä. Helpotus oli suuri, kun saimme tiedon, että mahdumme koneeseen ja fiilis huikea siinä vaiheessa kun kone vihdoin ilmaan nousi! Pitkään odottamamme matka pääsi vihdoin alkamaan. Lentoyhtiö Alitaliasta ei etukäteen mielikuvia juuri ollut, mutta kokemus oli todella positiivinen; niin kone, palvelu kuin ruokakin olivat todella hyviä! Miamiin saavuimme lopulta iltapäivällä, päivän suunnitellusta myöhässä. Tämän kokemuksen pohjalta voin sanoa, että vastaavalle reissulle lähtiessä kannattaa matkaan lähteä hyvissä ajoin ennen risteilyä, jotta sinne varmasti ehtii sillä lentojen aikatauluista ei koskaan voi olla varma.

MIAMI

HOTELLI

Miamissa majoituimme hotelli Viscayssa South Beachillä. Hotelli oli vaatimaton, mutta silti oikein hyvä. Valitsimme hotellin ensisijaisesti sen erinomaisen sijainnin vuoksi. Hotelli sijaitsi Collins Avenuella, josta heti seuraava poikkikatu on jo kuuluisa rantakatu Ocean Drive. Majoituimme siis ihan rannan vieressä, keskellä Art Deco aluetta. Alkuperäinen suunnitelmamme oli olla Miamissa kaksi yötä ennen risteilyä ja kolme sen jälkeen, mutta kuten jo ilmeni, saavuimme perille päivän myöhässä. Vaikka hotellilla olisi varaussääntöjen perusteella ollut oikeus veloittaa myös käyttämättä jääneestä yöstä, eivät he kuitenkaan näin tehneet. Hotellissa oli erikokoisia huoneita ja me varasimme ensimmäisiksi öiksi pienemmät huoneet ja risteilyn jälkeisiksi öiksi isommat huoneet. Jälkimmäiset huoneet olivatkin todella isot ja niissä oli myös pienet keittiöt. Matkan säästä myöhemmin lisää, mutta tässä kohdin on pakko kertoa, että risteilyn jälkeen Miamiin palattuamme oli sää poikkeuksellisesti todella kylmä ja huoneessamme alimmillaan lämpöä 16 astetta! Hotellin ikkunat eivät olleet tarkoitettu ihan niin kylmille keleille... Saimme sitten huoneeseemme lisäpatterin lämpöä tuomaan, mutta aikas viileetä oli silti. Viimeiset yöt tulikin sitten nukuttua verkkareissa ja villatakissa! Aamupalaa ei hotellissa tarjoiltu, mutta huoneissa oli kahvinkeittimet sekä pientä syötävää. Aamupalalla kävimme lähistön ravintoloissa ja kahviloissa. Hotellin henkilökunta oli ystävällistä ja olimme hotelliin tyytyväisiä. Voin suositella hotellia muillekin, joilla ei ole suuria vaatimuksia majoituksen tason suhteen.

Hotelli Viscay.

Ensimmäisen yön huone.

Risteilyn jälkeisten öiden huone.

MATKAKOHDE JA MATKA

Meidän hotellilta oli matkaa kuuluisalle Ocean Drivelle ja rannalle vain pari kymmentä metriä. Ocean Drivella tuli pyörittyä pariinkin otteeseen ja katu oli todella kaunis ja lisäksi oli hauskaa katsella elokuvista ja sarjoista tuttuja maisemia. Ocean Drivella on paljon ravintoloita ja hotelleja, ei juurikaan kauppoja.

Ocean Driven ja Miami Beachin välissä on pieni puistoalue, Lummus Park. Mitään ihmeellistä puistossa ei ole, kauniita palmuja kuitenkin. Meidän matkan aikaan siellä oli myös joku hassu pinkkien etanoiden näyttely/ mainos ja etanoilla näytti olevan sama matkareitti kun meilläkin...

Miamissa tarkoituksemme oli alunperinkin viettää enemmän kaupunki- kuin rantalomaa ja risteilyn jälkeisten kylmien säiden vuoksi rannalla olo jäikin vain pikaiseksi käynniksi. Vaikka taivas oli koko Miamissa olon ajan lähes pilvetön ja aurinko paistoi, oli ilma todella kylmä risteilyltä palattuamme. Öisin lämpötila oli lähellä nollaa ja päivisinkin todella kylmä. Paikallisissa uutisissa varoiteltiin ihmisiä menemästä ulos tyyliin "it is dangerous out there"... Aika autioilta kadut sitten näyttivätkin. Se hyvä puoli matkalle lähdön alkuhankaluuksissa oli, että koska emme yhtään voineet tietää minkä maailman kolkan kautta lopulta Miamiin lentäisimme, otin poikkeuksellisesti toppatakkini matkalle mukaan. Yllättäen sille olikin sitten käyttöä ihan Miamissakin ja matkan viimeisenä iltana tuli kuljettua pitkin South Beachiä toppatakissa ja sormikkaat sormissa! No, mutta rannallakin tuli siis pikaisesti poikettua aamulla ennen laivan lähtöä.  Miami Beach oli todella iso ja ihan kaunis ranta, muuta siitä en oikein voi sanoa. Varmasti kuitenkin oiva paikka rantaloman viettoon.

Miami Beach risteilyaluksen kannelta kuvattuna.

South Beachin alueella oli helppoa liikkua kävellen ja hyvin jaksoimmekin joka paikkaan kävellä. Liikkuminen tuntui myös ihan turvalliselta ja poliiseja näkyi katukuvassa paljon. Joitakin kodittomia kulkijoitakin kyllä näkyi. Pankkiautomaatit oli sijoitettu sisälle liikkeisiin ja niistä ilmotettiin ulkopuolella kylteillä. Katujen varsilla on paljon kauppoja merkkiliikkeistä matkamuistomyymälöihin. South Beachin alueelta tulikin ostettua paljon tuliaisia. Lisäksi kaupoissa tuli tehtyä hyviä löytöjä, kuten farkut 10 ja paita 5 dollarilla. Ostoksille poikkesimme myös Lincoln Roadin ulkoilmaostarille,  http://lincolnroadmall.com/, joka sijaitsee myös South Beachillä ja oli todella viehättävä. USA:ssa ostoksia tehdessä on hyvä muistaa se, että hintalapuissa on verottomat hinnat ja kassalla hintaan siis tulee vielä verot päälle. Yksi päivä ostoksia tehdessä vierähti myös Sawgrass Millsin ostoskeskuksessa, http://www.simon.com/mall/sawgrass-mills, Sunrisessa, Fort Lauderladen ulkoupuolella. Ostarille on säännöllinen bussikuljetus ja liput siihen ostimme retkimyyjältä hotelliltamme. Bussin kyytiin pääsimme suoraan hotellin edustalta. Ostari oli ihan käsittämättömän iso ja siellä on satoja merkkiliikkeiden outlet-myymälöitä. Aika siellä vierähti todella nopeasti ja viimeiselle bussille ehtiäksemme jouduimme ottamaan juoksuaskeleita, koska paikka on niin iso emmekä tajunneet olevamme niin kaukana. Ostarilta mukaan lähti kaikkea mahdollista hajuvedestä sormikkaisiin, juhlatoppiin ja neulepaitoihin. Täällä kannattaa ehdottomasti käydä, mikäli shoppailu kiinnostaa!

Ruokapaikkoja niin South Beachiltä kuin muualtakin Miamista löytyy luonnollisesti joka lähtöön ja syötyä tulikin kaikenlaista pihveistä pitsaan ja thaimaalaiseen. Ruoka oli edullista ja hyvää. Ravintoloiden nimiä ei muistiin ole juuri jäänyt, mutta hampurilaisravintolassa kävimme laivan kokemuksen innoittamina Johnny Rockets'issa, joka löytyy ainakin Ocean Driven varrelta. Suosittelen. Toinen muistiin jäänyt ravintola on aikaisemmissa Ocean Driven kuvissakin näkyvä Atlantic Bar & Grill, joka sijaitsi heti nurkan takan meidän hotellilta ja siinä tuli käytyä pariinkin otteeseen. Ravintolassa ruuat olivat hyvät ja ainakin happy hour'in aikaan drinkit jättikokoisia! Mukavaa oli se, että koska drinkit todella olivat valtavan kokoisia, emme toisia jaksaneet heti perään juoda ja saimmekin ottaa ne sitten mukaamme isoihin muovimukeihin. Eipä onnistuisi Suomessa... Pitsaa South Beachiltä saa pienistä pitsapaikoista, joita löytyy joka paikasta. Amerikassa kun ollaan, ovat pitsapalatkin tietysti jättikokoisia. Myös pitsa oli hyvää ja edullista, suosittelen!

Kuvia pitkin South Beachiä

Miehelläni on jonkin verran tatuointeja ja tällä hän reissulla hän halusi ottaa uuden Miamin Inkin Love Hate Tattoo studiollahttp://www.lovehatetattoos.com/index.html. Studio sijaitsee myös South Beachin alueella, Washington Avenuella ja ajan sinne varasimme jo hyvissä ajoin kotona sähköpostilla. Tatuoinnin mies valitsi paikan päällä studion omista kansioista. Hintaa kuvalle tuli 800 dollaria.

Tässä valmis kuva.

Yhtenä päivänä ajoimme taksilla Miamin Down Towniin ja vietimme koko päivän siellä. Kun lähdimme aamusta liikkeelle, emme vielä tienneet, että sää tulisi kylmenemään rajusti ja auringonpaisteesta huolimatta päivästä tulisi todella kylmä. Tarkoituksemme oli muutenkin aloittaa päivä Bayside Marketplace ostarilta, http://www.baysidemarketplace.com/, ja tällä kertaa se oli todella tarpeen, sillä koska matkaa South Beachille ja hotellille oli sen verran ettei taksilla viitsinyt ajella edes takaisin, jouduimme ostamaan lisää päälle pantavaa. Baysidesta löytyi kauppoja joka lähtöön merkkiliikkeistä matkamuistoihin. Itse ostin Guessin farkut, joilla tuohon aikaan oli hintaa 130 dollaria. Lisäksi ostin Gapista perus pitkähihaisen paidan ja jostain halpiskaupasta 10 dollarin kengät. Farkut, paidan ja kengät puin päälleni saman tein! Muista ostoksista mieleen on jäänyt Billabongin paita ja Reefin sandaalit. Myöhemmin päivällä kävimme syömässä jo aiemmin hyväksi todetussa Chili's ketjuravintolassa. Bayside on myös ulkoilmaostari ja oikein nätti paikka, suosittelen käymään mikäli lähistöllä liikutte.

Baysiden ostarilta ostimme myös liput näköalaristeilylle Biscayne Baylle. Risteily lähti satamasta ihan ostoskeskuksen vierestä. Risteilyllä pääsimme katsomaan rikkaiden ja julkkisten ökytaloja sekä näimme hienoja maisemia Miamin Down Townin pilvenpiirtäjistä. Me lähdimme risteilylle purjeveneellä, mikä ei ollut ihan nappi valinta kylmälle säälle...  Alukselta löytyi kuitenkin onneksi vilttejä, joihin saimme kääriytyä. Vastaaville risteilyille pääsee isommillakin aluksilla, joissa on myös sisätilat. Tämä vinkiksi muille, joiden lomalle kylmempää säätä sattuu.  Säästä ja kovasta palelusta huolimatta maisemat olivat kuitenkin todella hienot ja voin risteilyä suositella muillekin. Tässä joitakin otoksia risteilyltä, valitettavasti en vaan yhtään muista mikä taloista kellekin julkkikselle kuuluu.

Down Townissa vietetty päivä huipentui Miami Heatin peliin American Airlines Arenalla. Areena sijaitsee aivan Baysiden vieressä. Peliin ostimme liput hyvissä ajoin jo kotoa käsin ja lippujen hinnat olivat 100 dollarin paikkeilla. Itse en mikään suuri koripallon ystävä ole, mutta pelissä oli aivan huikea tunnelma ja meno ihan eri luokkaa kun Suomen urheilukatsomoissa. Miami Heat myös voitti pelin. Juomat Areenalla olivat aika kalliita, mutta pari olutta oli pakko ottaa ihan siitäkin ilosta, että sitä kerrankin sai juoda myös katsomossa. Pelissä olo oli kaiken kaikkiaan hieno kokemus, suosittelen! Ennen pelin alkua teimme ostoksia areenan fanikaupassa ja itse tuli ostettua matkamuistoksi Miami Heatin t-paita.

American Airlines Arena mereltä kuvattuna.

LOPUKSI

Matkakohteena Miami oli aivan huippu! Vaikka sää oli kylmä, tuli kaupungissa silti viihdyttyä ja paljon jäi vielä näkemättä. Kotiinlähtö harmitti todella paljon... Miamista löytyy kaikkea mahdollista rannasta pilvenpiirtäjiin ja hyvästä ruuasta kivoihin shoppailupaikkoihin. Palvelu oli joka paikassa hyvää ja ihmiset mukavia ja ystävällisiä. Miamiin palaamme vielä varmasti ja ensikerralla toivottavasti pidemmäksi aikaa!

RISTEILY

VARAUS

Tähän alkuun hieman asiaa risteilyn varaamisesta. Olimme siis omatoimimatkalla ja teimme kaikki matkan varaukset itse. Risteilyn varasimme Kaleva Travelin kautta suoraan Royal Caribbeanilta. Käytännössä tämä toimi siten, että kun Kaleva Travelin nettisivuilta klikkasi Royal Caribbeanin logoa, pääsi siitä suoraan varustamon sivulle etsimään itselle sopivaa risteilyä ja tekemään varauksen itse. Näin toimien Kaleva Travel oli kuitenkin vastuullinen matkanjärjestäjä. Varauksen pystyy kyllä tehdä ilman matkatoimiston välikätenä olemistakin suoraan varustamon sivulta, mutta me halusimme varmuuden vuoksi toimia näin, jotta hädän tullen olisimme voineet kääntyä matkatoimiston puoleen ja saada palvelua myös suomen kielellä. Varauksen tekeminen Royal Caribbeanin sivuilla oli todella helppoa, mutta edellyttää toki englannin kielen hallintaa. Varausta tehdessä saa itse myös valita oman hyttinsä. Mainittava on myös se, että vastoin yleistä luuloa, Karibian risteilyt eivät ole kalliita, vaan tosiasiassa aika edullisiakin lomia huomioiden, että risteilyn hintaan kuuluu ruokien suhteen täysihoito. Matkan itse varaamalla säästää todella paljon rahaa. Meidän risteilylle hintaa tuli parvekkeellisessa hytissä alle 700 euroa/ hlö juomarahoineen. (USA:ssa ja laivalla juomarahat ovat pakollisia ja ne on mahdollista maksaa valmiiksi jo varauksen yhteydessä. Viikon risteilyllä juomarahaa tulee antaa noin 50 euroa/matkustaja.) Varauksen yhteydessä rekisteröidytään varustamon sivulle ja sitten omaan varaukseen on helppo lisätä haluamiaan palveluita ym. Juomat eivät risteilyn hintaan sisälly ja varustamon sivuilla voi ennakkoon ostaa itselleen erilaisia juomapaketteja. Me ostimme ennakkoon vesipaketin eli vesipulloja valmiiksi huoneeseen toimitettuna sekä viinipaketin illallisia varten. Myös satamissa tehtävien retkien varaus tapahtuu omien sivujen kautta ja me varasimme risteilylle yhden snorklausretken Cozumelin päivälle.

LAIVA M/S LIBERTY OF THE SEAS

Rakennettu Suomessa, valmistunut keväällä 2007
Kansia 15
Pituus 339 metriä
Leveys 38,6 metriä
Matkustajia 4375
Miehistöä 1365

Laiva Belize Cityn edustalla kuvattuna.

RISTEILYN REITTI

Miami - Costa Maya, Meksiko - Belize City, Belize - Cozumel, Meksiko - George Town, Caymansaaret - Miami

LAIVALLE MENO

Laivamme lähti satamasta klo 16.30, mutta sisään laivaan pääsee jo paljon aikaisemmin. Me lähdimme satamaan jo heti puolilta päivin hotellista ulos kirjauduttuamme. Matkan Miamin satamaan taitoimme taksilla. Matka ei ollut pitkä sillä satama sijaitsee ihan Miamin keskustassa.

Laivat näkyvät jo taksista!

Satamassa matkalaukut jätetään henkilökunnalle jo terminaalin ulkopuolella. Matkalaukkuihin liimataan tarrat, joissa on hytin numero (hytin numeron saa tietää jo varaus vaiheessa). Matkalaukut toimitetaan sitten hyttiin myöhemmin päivän aikana. Tärkeää onkin muistaa pakata mukaan käsimatkatavarat, joilla pärjää siihen asti kun oman matkalaukkunsa saa. Laivaan sisään kirjautuessa on hyvä valmistautua jonottamaan, mutta toisaalta terminaalissa kaikki on hyvin organisoitu ja homma toimii todella jouhevasti.

Vaikka laiva lähti satamasta vasta myöhemmin, on siellä kaikki toiminnassa ja auki jo hyvissä ajoin. Syömään ja uimaan pääsee heti laivalle päästyään, joten jos aikataulu antaa myöden, kannattaa paikalla olla hyvissä ajoin. Me menimme heti hytin katsastettuamme kannelle, josta oli aivan huikeat näkymät ympäri Miamia.

LÄHTÖ

Laivan viimein lähtiessä oli tunnelma aivan huikea ja osin myös epätodellinen; hartaasti odotettu matka oli nyt oikeasti alkamassa! Maisemat laivan lipuessa ulos merelle olivat edelleen aivan huikeat ja niitä katsellessa sai samalla hyvää perspektiiviä laivan isosta koosta. Kannelta tuli tietysti myös heiluteltua niin autoille kuin laivan lähtöä seuraamaan tulleillekin!

LAIVALLA

Meidän hytti sijaitsi laivan 8. kannella. Hytit olivat mukavan tilavat, aivan eri luokkaa kuin perinteisillä Ruotsin laivoilla. Hytissä oli sisään mentäessä toisella puolella wc ja suihku, toisella puolella tilava vaatekaappi. Sitten oli ns. oleskelualue, jossa oli hyvän kokoinen sohva ja pöytä sekä peilipöytä ja tv. Hytin perällä olivat sängyt, jotka laitoimme yhteen parivuoteeksi. Aamuisin hyttipalvelija sijasi vuoteet ja iltaisin taas kävi avaamassa ne. Samalla hän jätti aina myös lehtisen, jossa oli seuraavan päivän ohjelma säätietoineen. Aivan perimmäisenä oli tietysti sitten parveke, joka oli kyllä aivan ehdoton tällaisella reissulla! Parveke oli ihan hyvän kokoinen ja siellä oli sallittua tupakoida. Meillä oli kavereiden kanssa vierekkäiset hytit ja luvan meiltä kysyttyään hyttipalvelijamme avasi parvekkeen väliseinän, jolloin saimme ison yhteisen parvekkeen. Vaikka hytissä ei päivisin juuri tullut oltua, oli parvekkeella mukava piipahtaa heti aamulla sekä istuskella iltaisin ennen syömään lähtöä. Hytin tv:stä pystyi seuraamaan laivan reittiä reaaliajassa. Ohjelmien ja elokuvien lisäksi sieltä pystyi seuramaan myös tapahtumia ympäri laivaa. Laivalla ei käytetä lainkaan käteistä rahaa (paitsi Casinolla) ja hytin avain toimii samalla maksukorttina. Laivaan sisään kirjottautuessa oman luottokortin tiedot otetaan ylös ja laivan hyttikortilla tehdyt maksut veloitetaan suoraan omalta luottokortilta. Laivalla käytetyn rahan määrää pystyy myös seuraamaan hytin tv:stä.

Auringonlasku parvekkeelta kuvattuna.

Risteilyreitti laivan tv:ssä.

Laivan ylimmiltä kansilta löytyivät uima-altaat ja muut "ulkoaktiviteetti paikat". Uima-allasalueella oli tavallisten uima- ja porealtaiden lisäksi oma lasten allasalue sekä pelkästään aikuisille tarkoitettu allasalue. Allasalueella oli päivisin musiikkia ja muuta ohjelmaa. Alueelta löytyi myös baari. Loppupeleissä emme kovin paljoa aikaa altailla ehtineet viettää, sillä osa päivistä kului satamissa ja säiden suhteen huono tuurimme alkoi jo risteilyn loppupuolella, jolloin altaalla ei kovin kauaa viihtynyt viileän sään johdosta. Kaikki altaat tuli kuitenkin testattua ja toki ehdimme aurinkoakin ottaa ja hyviä drinkkejä siemailla!

"Yleinen" allasalue.

Vain aikuisille tarkoitettu allasalue.

Lasten allasalue.

Drinkit allasbaarista, nam!

Allasalueen ja koko laivan kiersi juoksurata. Lisäksi yläkansilta löytyi mm. minigolf, kiipeilyseinä, koripallokenttä ja surffaussimulaattori. Minigolfia tuli yhtenä iltana kierros pelattua, muut aktiviteetit jätimme suosiolla muille matkustajille...

Sisäosissa laivaa hallitsi suuri kävelykatu, jonka varrella oli muun muassa kauppoja, ravintoloita ja baareja. Laivan baareista meidän suosikiksi muodostui brittipubi (Hoof & Claw), jossa tuli nautittua useammatkin GT:t... Pubissa oli iltaisin trubaduuri, joka soitti myös toivebiisejä. Käytyä tuli myös viinibaarissa (Vintages) sekä matkalle osuneen itsenäisyyspäivän kunniaksi juomassa kuoharit shamppanjabaarissa (Champagne Bar). Toisin kuin ruoka, juomat eivät kuulu matkan hintaan. Laivalta sai kyllä maailman parhaita drinkkejä ja jonkun verran niitä tuli nautittuakin. Omia suosikkeja olivat erilaiset jäätelöpohjaiset drinkit, joita en missään muualla ole nähnyt ja jotka olivat todella hyviä! Meidän reissun aikaan drinkit laivalla maksoivat 7-9 dollaria. Kävelykadulta löytyy myös Ben & Jerry's jäätelöbaari, jossa jäätelö maksoi muistaakseni 1-2 dollaria. Kerran käytiin ja hyvää oli! Yksi kävelykadun suosikeistani oli Cafe Promenade, josta tuli monena iltana otettua vielä hyttiin mukaan pientä iltapalaa eli täytettyjä minicroissantteja, joihin tykästyin kovasti.

Kauppoja kävelykadulla oli useampia muun muassa koruliikkeestä vaatekauppaan ja kosmetiikkaliikkeestä erilaisiin "sekatavarakauppoihin". Lisäksi keskellä katua oli isoja myyntipöytiä, joissa myytävät tavarat vaihtelivat päivittäin. Näistä pöydistä myytiin esimerkiksi kelloja ja laukkuja. Itse laivalta tuli ostettua ainakin tupakkaa, kosmetiikkaa, laukku ja Guessin aurinkolasit. Hyvä puoli risteilyillä on se, että myös näillä laivoilla ostokset ovat verovapaita ja näin ollen hinnat edullisempia kuin Usa:ssa maissa. Ostamani Guessin aurinkolasit maksoivat 70 euroa ja ostamani iltalaukku 10 dollaria. Kaverini osti laivalta Guessin kellon ja maksoi siitä alle 100 euroa, kun sama kello maksaa Suomessa yli 200 euroa. Myös laivan kaupoissa käytetään maksuvälineenä hyttikorttia.

Kuten jo aiemmin mainitsin, ruuan suhteen risteilyllä on täysihoito. Aamupala ja lounas nautittiin seisovasta pöydästä Windjammer Cafessa ja hyvää oli! Seisovan pöydän kattausten välissä ruokaa sai muun muassa aiemmin mainitsemastani Cafe Promenadesta sekä Sorrento's pitsapaikasta. Illallisella vaihtoehtoina on joko seisovapöytä tai a la carte laivan pääruokasalissa. Me söimme kerran illalla seisovassa pöydässä, muuten kävimme a la cartessa. Laivan pääruokasalissa on kaksi kattausta illassa ja me valitsimme näistä myöhäisemmän (olisko ollut klo 20). Oman ruokailuajan voi valita jo risteilyn varauksen jälkeen varustamon sivuilta. Ruokasali oli kolmikerroksinen ja todella hieno. Meillä oli koko matkan ajan sama pöytä ja sama tarjoilija. Etukäteen vähän mietitytti se, saammeko omaan pöytäämme muutakin seuraa, mutta ihan keskenämme saimme neljän hengen pöydässä olla. Myös a la cartessa ruoka oli hyvää ja päivittäin vaihtuvassa listassa oli muistaakseni aina neljä vaihtoehtoa niin alku-, pää- kuin jälkiruuallekin. A la cartessa käytimme myös etukäteen ostamamme viinipaketin ja oma tarjoilijamme piti kirjaa pulloistamme. Pukukoodi illalliselle oli kahtena iltana formal ja muina iltoina casual. Casual iltoina pukeuduimme siististi mutta rennosti, aika lailla samaan tyyliin kun jos kotona menisi kesäiltana ravintolaan syömään. Formal iltoja varten itselläni oli mukana kaksi mustaa juhlamekkoa, miehellä tumma puku kravatteineen. Vaikka nuo formal illat etukäteen vähän askarruttivat, olivat ne loppupeleissä tosi kivoja ja hauskaa oli olla juhlatamineissa. Toinen formal illoista osui vielä meidän itsenäisyyspäivälle ja tuli sitäkin sitten kerrankin juhlittua ihan iltapuvussa. Laivalla oli myös ammattikuvaajia, joiden kanssa sai halutessaan ottaa juhlakuvia. Formal iltoina näkyi muutamia myös ihan tavallisesti pukeutuneita ihmisiä, mutta itse olisin kyllä tuntenut olevani enemmän kuin alipukeutunut heidän asemassaan.

Laivan pääruokasali.

Risteilyn hintaan kuuluvien ravintoloiden lisäksi laivalla oli myös useampia lisämaksullisia ravintoloita. Maksullisissa a la carte ravintoloissa emme käyneet lainkaan, mutta hampurilaisravintola Johnny Rockets tuli testattua ja hyväksi todettua. Johnny Rockets ravintolassa maksettiin 4 dollarin maksu ja sillä sai syödä kaikkea haluamaansa.

Ohjelmaa laivalla oli niin päivisin kuin iltaisinkin joka lähtöön. Alkumatkasta aikaero rasitti sen verran, että nukkumaan tuli mentyä jo hyvissä ajoin. Pikkuhiljaa jaksoimme valvoa myöhempään, mutta ainoastaan yhtenä iltana tuli jatkettua iltaa laivan yökerhoon asti. Laivan teatterissa ja kävelykadulla oli ohjelmaa joka ilta. Me kävimme teatterissa yhtenä iltana ja ohjelman taso yllätti positiivisesti. Risteilyisäntä oli oikeasti hauska ja jutut naurattivat. Ensimmäisenä iltana kävimme myös katsomassa jääshowta laivan "jäähallissa", mutta väsymys vei voiton ja jouduimme lähtemään nukkumaan kesken esityksen. Laivalta löytyi myös karaokebaari, jossa tuli istuttua yhtenä iltana. Karaokessa tunnelma oli korkealla ja taso paljon parempi kuin kotimaassa. Tulipa lavalla nähtyä myös yksi oikea suomalainenkin laulaja ja julkkis!

Jääshow.

Sisäänkäynti laivan teatteriin.

Laivan teatteri.

Myös matkustajia laivalla oli laidasta laitaan, lapsiperheistä eläkeläisiin ja kymmenistä eri maista. Meitä suomalaisia risteilyllä oli parisen kymmentä (laivan tervetulotilaisuudessa käytiin läpi kaikki laivalla olevat kansallisuudet ja se monta matkustajaa kustakin maasta laivalla oli). Myös laivan henkilökunta oli kansainvälistä ja tullut töihin ympäri maailmaa. Meidän risteilyn aikana laivan puikoissa oli norjalainen kapteeni, joten hyvissä käsissä olimme. Tunnelma laivalla oli siis hyvin kansainvälinen ja mukavaa oli nähdä ihmisiä ympäri maailmaa ja eri kulttuureista.

SATAMAT

Hytteihin iltaisin jaetuissa ohjelmalehtisissä kerrottiin seuraavan päivän satama, maihinnousuaika, -paikka ja -tapa. Maihinnousu sujui ripeästi emmekä koskaan joutuneet kauaa jonottamaan. Tosin emme myöskään koskaan olleet jonossa heti ensimmäisenä vaan taktisesti odottelimme että kiireisimmät ehtivät laivasta ulos ensin. Laivasta poistuttaessa ja takaisin tullessa leimataan hyttikortti koneeseen, jolla miehistö pitää kirjaa poistuneista ja takaisin palanneista matkustajista. Meillä oli aina myös passit mukana, mutta kertaakaan emme niitä tarvinneet. Mikäli maista ostaa alkoholia, luovutetaan ne laivan henkilökunnalle laivaan mentäessä ja takaisin itselleen ne saa risteilyn viimeisenä iltana hyttiin toimitettuna. Satamissa ollessa ei noudateta paikallista aikaa vaan laivalla on koko risteilyn sama laivan aika. Tässä kohdin kannattaa olla tarkkana, sillä ensimmäisellä pysähdyksellä Meksikossa osa porukkaa joutui juoksemaan takaisin laivaan huomatessaaan sen olevan jo lähdössä. Itse olen ainakin kuullut, että laivat eivät matkustajia odota vaan edessä on sitten lentomatka seuraavaan satamaan mikäli laivan kyytiin vielä mielii. Mutta tiedä sitten mikä totuus asiassa oikeasti on. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan. Retkiä satamiin saa varattua jo ennen matkaa varustamon sivuilta sekä myös risteilyn aikana laivalta. Myös satamissa on retkimyyjiä, joilta retkiä voi ostaa suoraan omatoimisesti. Tällöin on myös syytä pitää tarkaan huoli siitä, että laivalle ehtii ajoissa takaisin.

Risteilyn ensimmäinen satama oli Costa Maya Meksikossa. Costa Mayalla laiva ankkuroitui laituriin ja aluksesta pääsi suoraan maihin. Costa Maya on risteilyturisteille rakennettu eräänlainen "kulissikylä". Kylässä oli muun muassa kauppoja, baareja, ravintoloita ja uima-allasalue. Me kiersimme läpi kaupat ja istuimme hetken baarissa. Kotiin viemisiksi tuli ostettua tequilaa. Costa Mayan kylä on nopeasti nähty ja me päädyimme sitten ostamaan "rantaretken" paikalliselta myyjältä. Retkeen kuului kuljetus läheiselle rannalle ja takaisin, rantatuolit ja juomat. Retken hintaa en valitettavasti muista, mutta vahva veikkaus on että se oli suunnilleen 20 dollaria/hlö. Myös rannalla oli pelkästään risteilyturisteja. Rannalla oli kiva viettää päivää ja loppu peleissä se olikin koko matkan ainoa kunnon rantapäivä. Costa Mayan satama on siis pelkkä turistikylä ja jos haluaa nähdä muutakin, kannattaa ehdottomasti osallistua jollekin retkelle tai lähteä omatoimisesti läheiseen Mahahualin kylään.

Alue illalla laivan kannelta kuvattuna.

Laivat maista kuvattuna. Meidän laiva vasemmalla, oikealla Norwegian Cruise Lines varustamon alus.

Tequila museon kauppa.

Matkan toinen pysäkki oli Belize Cityssä Belizessä. Belize Cityn maihin nousu tapahtui yhteysaluksilla. Yhteysaluksiin siirryttiin eräänlaisen laivaan kiinnitetyn "laiturin" kautta. Myös Belize Cityssä meitä risteilijöitä odotti varta vasten rakennettu aidattu alue kauppoineen ja ravintoloineen. Costa Mayaan verrattuna alue oli paljon ankeampi ja aikamoinen pettymys. Jälkikäteen huomasin, ettei paikasta juuri tullut otettua edes valokuvia. Teimme itse virheen siinä, ettemme etukäteen tutustuneet paikkaan ja vasta perillä meille selvisi ettei Belize Cityssä ole mantereella lainkaan uimarantoja vaan rannalle päästäkseen olisi pitänyt osallistua jollekin retkelle. Satamassa kävimme sitten ottamassa yhdet neuvoa antavat oluet ja suuntasimme jälleen paikallisen retkimyyjän kojulle. Asiaa tovin pohdittuamme päätimme lähteä kaupunkikierrokselle oman kuljettajan kera. Kaupunkikierros olikin sitten ihan mukava ja tulipa kierroksella nähtyä muun muassa koko maan ainoat liikennevalot. Kuskimme oli varsin hauska heppu ja hyvin hänen matkassaan viihdyimme. Valokuviakin tuli matkan varrella räpsittyä, mutta eipä nuo auton ikkunan läpi otetut kuvat kovin hyvin onnistunnet. Kaupunkikierroksen jälkeen suuntasimme hyvissä ajoin takaisin laivalle päivää viettämään. Muille siis vinkiksi se, että täällä jos missä, kannattaa osallistua jollekin retkelle, ellei sitten halua viettää päivää laivalla.

Yhteysalus odottaa matkustajia.

Yhteysaluksella satamaan. Satamassa oli paljon myös muita risteilijöitä.

Kaupunkikierroksen auto ja kuljettaja.

Risteilyn kolmas satama oli Cozumel Meksikossa. Cozumelissa laiva ankkuroitui laituriin ja laivasta pääsi suoraan ulos. Huono onnemme säiden suhteen alkoi täällä ja kovan tuulen vuoksi saaren satama oli suljettu ja kaikki meriretket peruttu, myös varaamamme snorklausretki. Aamulla sitten kiertelimme saaren keskustaa ja kauppoja. Lounaalla kävimme Senior Forgsissa, jossa oli aikamoisen riehakas meno. Lounaan jälkeen otimme taksin lähimmälle rannalle ja pötköttelimme siellä tovin. Ranta oli oikein nätti, mutta kovin kauaa emme kovasta tuulesta johtuen siellä viihtyneet ja sitten suuntasimme taksilla takaisin satamaan ja laivaan. Cozumel vaikutti ihan kivalta paikalta, päivän saa hyvin kulumaan paikkoja kierrellenkin ja rannalla makoillen. Saarelta on myös lauttayhteys läheiseen Playa del Carmeniin, josta itse ainakin kovasti tykkäsin. Tälläkin kertaa siellä olisi voinut käväistä, mutta koska koko satama oli suljettu, emme sinnekään päässeet. Myös varustamolla oli paljon retkiä mantereelle ja tuolla kaksi viikkoa aiemmin viettäneenä voin retkiä lämpimästi suositella.

Kaksi laivaa satamassa, meidän laiva oikealla...

ja meidän laiva vasemmalla.

Risteilyn neljäs ja viimeinen satama oli George Town Caymansaarilla, mutta kovasta tuulesta johtuen emme sinne koskaan päässeet. George Townissa maihin olisi pitänyt mennä yhteysaluksilla ja kovassa tuulessa laivamme kapteeni ei uskaltanut maihinnousua aloittaa. Varmasti ihan oikea päätös, mutta silti harmitti ihan älyttömästi. Caymansaarten pysähdys oli se, mitä kaikkein eniten koko reissulla odotin ja olisin kovasti halunnut nähdä kuuluisan Seven Miles Beachin. Koska tämä satama jäi väliin, oli meillä sitten yksi meripäivä suunniteltua enemmän.

LAIVALTA POISTUMINEN

Risteilyn loppupuolella matkustajille jaetaan kyselyt toivotusta laivalta poistumisajasta ja näiden perusteella ihmiset jaetaan ryhmiin, joilla on tietty laivasta poistumisaika. Matkalaukut tulee pakata jo viimeisenä iltana ja jättää hytin ulkopuolelle. Viimeistä yötä ja aamua varten tarvittavat tavarat kuljetetaan laivasta pois käsimatkatavaroissa. Viimeisenä risteilypäivänä hyttiin toimitetaan etukäteen maksetut juomarahat kuponkien muodossa kirjekuorissa. Kirjekuoret olivat tarkoitettu omalle siivoojalle sekä pääruokasalin tarjoilijalle ja hovimestarille. Annoimme ne sitten ko. henkilöille viimeisenä iltana. Viimeisenä aamuna laivalta poistutaan laivan teatterin kautta. Hyttiin toimitetusta lapusta selviää oman poistumisvuoron numero ja aika jolloin tulee mennä laivan teatteriin. Teatterissa annetaan sitten vuorotellen kullekin ryhmälle lupa poistua järjestyksessä. Näin toimien laivasta poistuminen sujui sukkelaan ja ilman pitkiä jonoja.

LOPUKSI

Kokemuksena risteily oli aivan huippu! Etukäteen vähän mietitytti miten viikon saa laivalla kulumaan, mutta tämä ei todellakaan ollut mikään ongelma, päinvastoin, paljon jäi vielä laivasta näkemättä ja asioita tekemättä. Ruoka oli hyvää, palvelu loistavaa ja hyvän organisoinnin johdosta kaikki sujui jouhevasti. Laiva oli myös todella hieno, mikä ei ehkä ihan näistä kuvista kunnolla välity. Erittäin lämpimästi voin suositella muillekin! Itse haaveilen jo uudesta risteilystä ja kun sinne joskus lähdemme, suuntaamme varmaankin vuorostamme itäiselle Karibialle.

Vaikka tälle reissulle osui kaikenlaisia vastoinkäymisiä ja pettymyksiä, oli se silti ehdottomasti yksi elämäni parhaista. Koskaan ei ole harmittanut näin paljoa kotiin lähtiessä. Suosittelen lämpimästi niin Miamia kuin risteilyäkin. Hintaakin koko reissulle tuli ainoastaan vähän yli 1600 euroa/hlö kun itse kaikki varasimme. Kuten juuri tuli mainutta, uusi reissu siintää jo haaveissa...

Lisäys 9.2.2014
Nyt blogissa luettavissa myös matkakertomus Miamista ja itäisen Karibian risteilyltä! Matkakertomuksen pääset lukemaan tästä: USA, Miami ja itäisen Karibian risteily, joulukuu 2013.

1. Vautsi, mahtava tarina! Tämä olisi oma "unelma matka" ja tästä sai paljon hyödyllistä infoa suunnitteluun :)

1. Kiitos kivasta palautteesta! Mukavaa, että jutusta oli sinulle hyötyä!

2. Kiitos hienosta matkapäiväkirjasta!! Olen itse lähdössä perheeni kanssa hiihtolomareissulle samaisiin maisemiin, joten ennakko-odotukset kasvoivat huimasti jutun myötä.

1. Kiitos sinulle kivasta palautteesta! Ei muuta kun hyvää matkaa, varmasti hieno reissu tulossa!

3. Hienoa, että joku jaksaa kirjoittaa näin paljon omista kokemuksistaan ja samalla antaa vinkkejä muille! Meillä on Miami Beach matkakohteena maaliskuussa ja ihan innolla lueskelin tätä kertomustasi :)

4. Kiitos hyvästä ja hyödyllisestä kertomuksesta! Mulla varattuna Oasis -risteily ja kaikki info tulee tarpeeseen.

Tuota juhlapukeutumista olen miettinyt, onko siellä siis ihan nilkkamittaisia pitkiä juhlapukuja vai polvipituisia "pikkumustia"? Muutenkin mietin että miten sitä saa kaiken tarvittavan mahtumaan matkalaukkuihin, meillä mukaan lähtee myös 2 teinitytärtä ja vaatteita kertyy helposti melkoisen paljon. Miten paljon pitää olla kenkiä? Onko laivalla jotain pesulapalvelua (ja jos niin minkähintaista) että voi lähteä pienemmällä tavaramäärällä ja sitten vaikka pesettää jos tulee tarvetta..? Ois kiva että laukkuihin jäisi myös tyhjää tilaa tuliaisia varten :) Kiitos jos viitsit vastata! :)

1. Ole hyvä, ja kiitos sinulle palautteesta. Ainakin meidän risteilyllä näkyi sekä nilkkamittaisia että polvipituisia pukuja, ihan laidasta laitaan siis. Mun mielestä "pikkumustallakin" pärjää ihan hyvin, saahan senkin sitten halutessaan asustaa juhlavammin. Itsekin murehdin etukäteen sitä, miten kaikki mahtuu mukaan, mutta yllättävän hyvin kaikki laukkuihin mahtui ja myös reissulta ostetut vaatteet ym. saatiin vielä sekaan survottua. Mulla oli mukana varalta myös isompi käsimatkatavaralaukku, mutta en ainakaan muista että sinne olisi tuliaisia tarvinnut pakata. Kenkiä mulla oli mukana yhdet korkokengät, yhdet paremmat sandaalit ja parit rantasaadalit, hyvin noilla pärjäsin. Itse emme laivalla pesulapalveluita käyttäneet, mutta aika varma olen, että ko. palvelu laivalta löytyy.

5. Vau mikä kertomus! Kiitos. Täytyy lukea vielä uudelleen oikein perusteellisesti. Sama keikka edessä, mutta aikaa on vielä lähes vuosi lähtöön. Miamin hotelleja kuitenkin jo katselen. Risteily ja lennot on jo varattu.
    Kivasti kirjoitettu matkakertomus.

t. Tuija

1. Kiitos sinulle kivasta palautteesta ja oikein mukavaa matkan odotusta!

6. Kiitos tästä kertomuksesta!! Itse olemme suunnittelemassa häämatkaa omatoimisesti Miamista.. nähtävästi se on ihan kätevää itsekin hoitaa.. :)

1. Ole hyvä ja kiitos sinulle kommentista! Mukavaa matkan suunnittelua!

7. Hyvä ja mielenkiintoinen kertomus! Kiitos!

Tämä vahvistaa ajatuksia, että risteily voisi olla yksi vaihtoehto Jenkkilomalle.

8. Moi! Kiva matkakertomus. Oliko tuolla Floridassa & laivalla miten kylmä tuohon aikaan vuodesta?

1. Moi moi! Alkumatkasta ilma oli mukavan lämmin, veikkaisin lämpötilaksi noin 25°-28°. Risteilyn aikana matkalla Cozumelilta takaisin Miamiin tuuli kova ja viileähkö, auringossa kuitenkin ihan mukavan lämmin. Takaisin Miamiin palattuamme oli paluupäivä vielä lämmin, sitten sää muuttui poikkeuksellisen kylmäksi ja öisin lämpötila oli nollassa ja veikkaisin ettei päivälläkään paljoa yli 10 astetta ollut.

9. Nyt on ihan pakko vähän "hehkuttaa"... Syksylle suunniteltu New Yorkin matka vaihtuikin yllättäen joksikin ihan muuksi... Eilen nimittäin varattiin uusi risteily joulukuulle, jipii! Tällä kertaa suuntaamme 7 yöksi itäiselle Karibialle Celebrity Cruises varustamon Celebrity Reflection laivalla. Risteilyn reitti on Miami - San Juan; Puerto Rico - Charlotte Amalie; St. Thomas - Philipsburg; St. Maarten - Miami. Samalla pääsemme siis myös uusinta reissullle Miamiin ja tarkoitus on olla Miamissa 2 yötä ennen risteilyä ja 4-5 yötä risteilyn jälkeen (lennot ja hotelli vielä varaamatta). Nyt sitten 8 kk kuumeista matkan odotusta tiedossa!

10. Haa!
    Kirjoitathan sitten kokemuksistasi ja kommentteja - jos vain ehdit! Meillä sama reitti, sama laiva, lähtö 4.1.2014., enkä ole vielä kenenkään suomenkielistä matkakertomusta juuri tältä alukselta lukenut.
    Nyt kesän jälkeen muuten lähtö alkaa tuntua jo aika paljon lähemmältä, vielä / enää neljä kuukautta.

t, Tuija

1. Haa haa! Hieno reissu siis tiedossa molemmilla! Lähtökin joo häämöttää jo suht lähellä, kohta voi jo päiviäkin alkaa laskemaan... Matkakertomus myös tuolta reissulta toki on tulossa, mutta en kyllä uskalla luvata, että ennen teidän lähtöä sitä ehdin ainakaan valmiiksi saada. Mutta tarkkaile tilannetta vuoden vaihteessa ja jos kertomusta ei näy, voit myös laittaa mulle sähköpostia tuohon sivupalkissa näkyvään osoitteeseen niin voin kyllä laittaa sulle sen kautta kommentteja ja päällisimpiä fiiliksiä. Oikein mukavaa matkan odotusta sinnekin!

11. Kiva, kiitos vastauksestasi. Näin ajattelinkin, että voipi mennä aika liki toisiaan nämä meidän lähtöajat. Mutta ehkäpä kysäisen sinulta sitten sähköpostitse "parhaat vinkit ja toimintamallit" ;)
    Oikein ihanaa syksyä ja mukavia reissuja sinulle!

t. Tuija

12. Bueno! Muchas gracias, että olet tallentanut näin arvokkaan matkakertomuksesi meidän kaikkien luettavaksi. Meillä on aikomus tehdä vastaava risteily kuluvana syksynä, joten tästä kertomuksestasi on paljon apuja loman suunnitteluun. Kiitämme, Hii ja Lii

1. Kiitos teille kivasta kommentista! Mukava kuulla, että jutusta on teille hyötyä! Oikein mukavaa matkan suunnittelua ja itse matkaakin teille!

13. Moi!

Laitatko sivut miltä pystyy suoraan varaamaan itse risteilyt että ei tarvitse ottaa mitään valmismatkoja.Lennothan pystyy varaamaan eri sivuilta mutta toi risteilyn varaaminen,miten hoituu käytännössä?
    Siis kun varataan niin maksetaanko heti vai onko joku pelkkä varausmaksu jne.Kiitoksia paljon jos laitat miten asiat menee

1. Moi moi!

Itse olen varannut molemmat risteilyt Kaleva travelin sivujen (http://www.kalevatravel.fi) kautta, jotta olen tarvittaessa saanut palvelua myös suomen kielellä. Kaleva travelin kautta varauksen pääsee tekemään itse menemällä matkatoimiston sivulle, sitten valitse risteilyt ja sitten haluamasi laivayhtiö. Kun klikkaat ko. sivulla laivayhtiön logoa, ohjaa se suoraan varustamon omalle sivulle tekemään varauksen. Esim. tulevan risteilyn varaukseen olen mennyt sivulta http://www.kalevatravel.fi/matkapaketit/risteilyt/celebrity-cruises-risteilyt ja sitten klikannut varustamon logoa ja siirtynyt heidän omalle sivulleen varauksen tekoon. Tässäkin tapauksessa varaus siis tehdään itse eikä kyseessä ole valmismatka, vaan voit varata minkä tahansa lähdön. Kaleva travel veloittaa varauksesta 19 euron palvelumaksun.

Jos et koe tarvetta matkatoimiston palvelulle, voit mennä suoraan eri varustamoiden sivuille, esim. http://www.royalcaribbean.com tai http://www.celebritycruises.com ja tehdä varauksen. Karibian risteilyitä tekee moni muukin laivayhtiö, tuossa nuo itse käyttämäni. Muita varustamoita voit etsiä vaikka googlettamalla ja mennä sitten samalla systeemillä heidän omalle sivulleen varauksen tekemään.

Royal Caribbean ja Celebrity Cruises risteilyillä ennakkomaksu on 100 euroa per henkilö, loppumaksu tulee maksaa 60 vrk ennen risteilyä. Muista yhtiöistä en tiedä, mutta tarvittavat tiedot löydät esim. heidän omilta sivuiltaan.

Toivottavasti saat tästä selityksestä jotain selkoa :)

14. Nettiä selailemalla olen aina valinnut edullisimman tarjouksen. Esim. Karibiab RCL-risteilyn (sama kuin Sannalla ja vielä sama lähtö) varasimme amerikkalaises Cruise-Pros.com kautta. Samasta paikasta olimme yllättävää kyllä löytäneet välimeren risteilyn Cunardin Queen Mary2-aluksella. Viime tammikuussa löytyi edullisn Karibia Costa Mediterranealla samalta matkatoimistolta, ja kesäkuun alussa Välimeri Costa Magicalla löytyi edullisimmin American Discount Cruises-sivustolta. Tulevan uudenvuoden risteilyn Välimerelle löysimme yllättävästi Costan omilta saksalaisilta sivuilta. Costalla on eri sivut eri maille, ja hinnoissa on suuria eroja. Costan amerikkalaisilta sivuilta ei eurooppalainen pysty varaamaan, ellei sitten keksi jotain amerikkalaista osoitetta.
    Lennot olemme aina etsineet netistä esim. Momondon kautta.

1. Kiitos näistä vinkeistä! Täytyy itsekin perehtyä noihin sivustoihin!

2. Key West on ehdottomasti kokemisen arvoinen, samoin kuin Orlando. Jos olette Miamissa vain 3 vrk, voi aikataulu mennä melko kiireiseksi ja liikaa aikaa tulee vietettyä autossa. Orlandon reissuun saa huoleta varata yhden päivän pelkkään ajamiseen.

15. morjesta!:) tällästa blogia etsiskelin aika kauan netistä ja nyt se löytyi.:) hieno kertomus.:)ollaan itse lähdössä elokuu 2014 miami beachille.:)4pv ollaan collins avenue 5445 alueella kuvista päätellen ihan ok:ssa talossa.:)sitten lähdetään 7pv risteilylle oasis of the seas risteilijällä.:)itäiselle puolelle lähdetään,jossa 3 pysäkkiä:bahamas nassau,charlotte amalie st thomas,philisburg st maarten.:)risteilyn jälkeen 3 yötä vielä ja meinattiin nukkua sinne minne tie vie.:)auto on vuokrattuna koko maissa olevan ajan.mitä mieltä key westistä?sinne meinattiin ainakin ajella kattelemaan ja joku puheli että universal studio orlandossa kannattaa mennä katsastamaan.:) millaset kelit miamissa tohon aika vuodesta yleensä on.:)?onko liikenne siellä kovin rajua .:)?entä ootko kuullu sellasesta ku jossakin näin lukevan että jos matka on häämatka ni kannattaa ilmoittaa siitä etukäteen risteilijälle niin he toimittaa jonkun romance packetin hyttiin.:)? meillä makso risteily n.900e/hlö,lennot tjäreborin kautta oli n.750e/hlö ja 4yötä siellä talossa n.180e/hlö. :)

1. Morjesta vaan!

Kiva kuulla, kiitos!

En tiedä huomasitko aiemman oman kommenttini tai katsoitko tuota Tulevat matkat sivua, mutta itsekin olen jälleen tässä kuussa lähdössä Miamiin ja risteilylle. Miamissa olemme viikon ja meillä on tarkoitus käydä juurikin tuolla Orlandon Universal Studioilla. Myös tuo Key West kovasti kiinnostaisi, mutta sen luultavasti jätämme väliin, kun on niin paljon kaikkea muutakin jo suunnitteilla. Mutta varmasti hieno paikka on ja kuvista päätellen varsinkin maisemat matkan varrella huikeat!

Säästä en sen kummemmin osaa sanoa, mutta luulisi lämpöä ainakin riittävän noin kesäaikaan. Liikenteestäkään en oikein osaa sanoa muuta kun että ei se ainakaan tuolla Miamin kaupunkialueella mitenkään rajulta vaikuttanut. Me kuljimme kaikki matkat taksilla ja manittakoon, että kaikki taksikuskit olivat kyllä todella mukavia!

Tuohon häämatkan huomioimiseen en ole perehtynyt, mutta uskon että ilman muuta siitä kannattaa ilmoittaa, koska kyllähän monet hotellitkin häämatkalaisia muistavat. Ja kannattaa tietty katsoa löytyykö varustamon omilta sivuilta jotain tietoa asiasta. Ilmeisesti olet siis häämatkalle lähdössä, joten kovasti onnitteluita sinne :)

Mekin suuntaamme tällä kertaa risteilylle itäiselle Karibialle ja meillä pysähdykset myös St. Thomaksella ja St. Maartenilla! Matkakertomus tuolta reissulta valmistunee toivottavasti alkuvuodesta, joten halutessasi pääset silloin lukemaan tuoreet kokemukset noista satamista ja Miamista! Blogin Facebook sivulta löydät jo nyt myös You Tube videot Orlandon Universal Studioilta, St. Thomakselta ja St. Maartenilta.

Oikein mukavaa matkan odotusta ja suunnittelua sinulle!

2. moi!en huomannu yhtään tuota tulevat matkat osiota.:)kiitoksia onnitteluista ja hyvää reissua.!täytynee katsastaa tuo facebook!

3. kiitos Sanna, nyt on lähes joulu 2014, menemme tammikuussa 2015. Erittäin avartavaa, ja niin hyvää...