sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Matkan tyyppi: pakettimatka, Aurinkomatkat
Hotelli: Riu Tequila
Matkan kesto: 2 viikkoa
Matkassa: miehen ja kaveripariskunnan kanssa

HOTELLI

Hotelli oli all inclusive -hotelli eli kaikki ruuat ja juomat kuuluivat matkan hintaan. Playa del Carmenissa on kuusi Riu hotellia lähes vierekkäin ja me saimme vapaasti käyttää niistä neljää (Riu Palace hotelleihin ei perus-Riujen vieraat saaneet mennä), ainoastaan illallinen oli nautittava omassa hotellissa. Riu Tequila on toinen hotelleista, joka ei sijaitse aivan rannalla ja siksi päivisin tulikin vietettyä enemmän aikaa rannalla olevan Riu Yucatanin alueella. Hotellialue oli iso ja hyvin hoidettu. Hotelli koostui useasta pienestä ja matalasta rakennuksesta, mikä sai ison hotellin tuntumaan pienemmältä ja viihtyisältä.

Hotellin sisäänkäynti.

Hotellin yleisiä alueita.

Hotellialueella oli paljon eläimiä. Meidän suosikkeja olivat kesyt
valkonokkakarhut, joita pystyi ruokkimaan kädestä.

Hotellialueella, kuten muuallakin kohteessa, näkyi paljon liskoja,
mutta eipä ne onneksi ihmisistä välittäneet.

Hotellihuone oli tilava ja sänky king size -kokoa, hyvin siis mahduttiin. Myös parveke oli tilava. Huone siivottiin joka päivä ja siivoojat taiteilivat pyyhkeistä joka päivä erilaisia hahmoja. Huoneessa oli myös hintaan kuuluva minibaari, johon kuului vettä, limsaa, olutta ja paikallisia viinoja. Mieheni täytti matkalla vuosia ja hotelli huomioi tämän koristelemalla huoneen ja tuomalla hedelmiä ja paikallisen viinapullon. Itse emme asiasta henkilökunnalle maininneet millään muotoa, vaan ihan oma-alotteisesti synttärit huomioivat.

Tässä rakennuksessa oli meidän huone.
Meidän huone.

Kylpyhuone, wc ja pukeutumistila.

Pyyhetaidetta.

Minibaari.

Hotellin uima-allasalue oli suuri ja hyvä, myös swim up -baari löytyi. Kuten aiemmin jo mainitsin, viihdyimme enemmän kuitenkin Riu Yukatanin altaalla, joka oli rannalla ja muutenkin mielestäni parempi. Riu Yukatanin swim up- baarissa oli myös pystypöytiä ja baarin antimia saattoi nauttia lisäksi myös porealtaassa. Kuten yleensäkin, parhaat aurinkotuolit olivat varattuja heti aamusta ja usein oli hankala löytää vierekkäisiä tuoleja neljälle hengelle, mutta aina me kuitenkin jotkut paikat löydettiin. Uima-allasalueiden vieressä oli lounasravintolat ja ruokaa sai syödä myös aurinkotuoleilla. Uima-altailla ja rannalla oli päivisin myös paljon ohjelmaa ja päivän drinkkejä tarjoiltiin suoraan aurikotuoleille. Riu Tequilasta oli rannalle matkaa parisen sataa metriä ja halukkaille oli järjestetty non stop -kuljetus golfkärryllä. Ranta oli hieno ja karibianmeri ihanan turkoosi. Koska ranta siis oli hotellin oma, oli siellä turvallista käydä myös iltaisin fiilistelemässä.

Kuljetus rannalle.

Riu Tequilan uima-allas ja swim ip -baari.

Riu Yukatanin uima-allasaluetta.

Hotellin ranta.

Ruoka hotelleilla oli todella hyvää ja paljon sitä myös syötiin... Aamupala, lounas, välipala ja illallinen tarjoiltiin kaikki seisovasta pöydästä. Hotellissa oli lisäksi a la carte ravintoloita, joihin sai halutessaan varata pöydän. Me kävimme a la carte ravintolassa ainoastaan kerran, koska olimme erittäin tyytyväisiä seisovan pöydän antimiin, josta löytyi aina jokaiselle jotain mieluista. Illallisella oli päivittäin eri teemoja ja joinain päivinä pidettiin myös iltapäivisin erilaisia teemajuhlia ruoka- ja juomatarjoiluineen. Aamupalalla ja illallisella juomat tarjoiltiin pöytiin, lounaalla ei. Mikäli nälkä yllätti vielä yömyöhään, oli hotellin sporttibaarissa tarvikkeita hampurilaisten ja hodarien valmistukseen.

Pääruokasali, jossa nautittiin aamupala ja illallinen.

Aamupalalla parasta oli oman valinnan mukaan valmistettu munakas.

Lounaslinjastoja.

Päiväjuhlat: paellaa

ja sangriaa.

Meksikolainen teemailta

ja grilli-ilta.

Ruokalinjastoa illallisella.

Meloni-

ja jäätaidetta.

Iltaisin hotelilla oli joka ilta ensin lapsille suunnattua ohjelmaa ja sitten iltashow. Showt olivat laadukkaita ja hyvin tehtyjä. Aikaero painoi kuitenkin sen verran, että usein nukkumaan tuli mentyä jo hyvissä ajoin. Hotellin yökerho tuli testattua vasta viimeisenä iltana. En kuitenkaan suosittele samaa muille, sillä krapulassa kotiin lähtö ei paljoa naurattanut... Jos siis bilettämään mielitte, älkää jättäkö sitä viimeiseen iltaan.

Moulin Rouge shown esiintyjät.

MATKAKOHDE

Playa del Carmen oli oikein mukava ja ihastuttava rantalomakohde ja yhä yksi minun suosikeista. Suuri osa hotelleista, kuten Riu Tequilakin, sijaitsee suljetulla Playacarin alueella. Hotellilta oli matkaa keskustaan muistaakseni viitisen kilometriä. Yhtenä päivänä jaksoimme matkan kävellä, mutta lämmöstä johtuen matka oli mukavampi taittaa taksilla, joka maksoi keskustaan viisi dollaria. Keskusta oli todella siisti ja siellä oli paljon ihania ravintoloita ja baareja sekä kauppoja. Jonkun verran tuli vaatteitakin ostettua, hinnat olivat kuitenkin Suomen luokkaa. Seurueemme miehet olivat yhtenä iltana myös paikallisessa futispelissä. Reissun ensimmäisella viikolla sää oli huomattavasti viileämpi ja pilvisempi, mutta toisella viikolla jo mitä parhain. Vähän kuitenkin harmitti niiden puolesta, jotka olivat vain viikon lomalla.

Muutamia kuvia keskustasta

RETKET JA REISSUT

Playa del Carmen on hyvä matkakohde siinäkin mielessä, että lähistöltä löytyy paljon mielenkiintoista nähtävää. Me kävimme matkatoimiston retkellä Chichen Itzassa sekä omatoimisesti Cancunissa, Isla Mujeresilla ja Xcaretissa.

Chichen Itza on Pohjois-Jukatanin tunnetuin mayakaupunki ja koko Meksikon toiseksi suosituin arkeologinen nähtävyys. Vuonna 2007 se valittiin nykymaailman 7 ihmeen joukkoon. Se kuuluu myös Unescon maailmanperintöluetteloon. Retkelle lähdimme matkatoimiston matkassa, sillä matka oli pitkä ja halusimme opastuksen suomen kielellä. Bussi matka Playa del Carmenista kesti muistaakseni kolmisen tuntia ja matkaan lähdettiin aikaisin aamulla. Menomatka menikin lähinnä nukkuessa, mutta välillä tuli maisemiakin katseltua. Perillä ilma oli osin pilvinen, mutta silti todella kuuma eikä varjopaikkoja juurikan ole tarjolla. Mukaan onkin hyvä varata tarpeeksi juotavaa ja hattu päähän. Perillä kohteessa kiersimme ensin tärkeimmät kohteet oppaan kanssa ja tämän jälkeen oli aikaa kierrellä paikkoja itsekseen. Chichen Itza oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka ja hyvä tilaisuus oppia mayoen elämästä.

Kukulkanin pyramidi.

Cenote Sagrado, uhrikaivo.

Temple of the warriors.

El Caracol observatorio.

Pallopelikenttä.

La Iglesia.

Kiinnostuneille paikasta lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Chichén_Itzá

Paluumatkalla Chichen Itzasta Playa del Carmeniin kävimme Ik Kil -cenotessa. Cenoteja on Jukatanin niemimaalla ja ne ovat vettä sisältäviä kaivomaisia muodostumia. Ik Kilin cenote on yksi kauneimmista paikoista, jossa olen koskaan käynyt ja uiminen siinä oli todella virkistävää, suosittelen!

Ik Kil -cenote.

Cancun on maailmankuulu turistikohde, joka sijaitsee 80 kilometrin päässä Playa del Carmenista. Me matkasimme sinne paikallisbussilla, joka lähti Playa del Carmenin linja-autoasemalta. Cancunin reissun tarkoitus oli shoppailu ja me suuntasimme La Isla nimiselle ostoskeskukselle. La Isla ostoskeskus on todella viehättävä avoimine ulkoalueineen ja kanavineen. Lounaan söimme Chili's ketjuravintolassa, jossa ruoka oli todella hyvää ja annokset sekä margaritat isoja! Ostoksista mieleen on jäänyt Nine Westin käsilaukku, joka on edelleen käytössä ja hyvässä kunnossa. Ostarilla vierähtikin koko päivä ja kun vasta pimeän tultua teimme kotiin lähtöä, emme Cancunia sitten kovin paljon muuten nähneet. Tässä kuitenkin muutamia kuvia ostarilta:

Xcaretin puistossa vietimme yhden päivän ja matkan sinne taitoimme taksilla. Xcaret on eräänlainen teemapuisto, josta löytyy melkein kaikkea mahdollista. Puistossa on muun muassa eläimiä, lintuja, ranta, erilaisia snorklaus paikkoja, esityksiä ja delfiiniuintia. Me aloitimme päivän lintuihin ja eläimiin tutustumalla sekä veneretkellä eräänlaisella joella. Lounaan jälkeen kävimme snorklaamassa ja sitten olikin jo aika reissun päätarkoitukselle eli delfiinien kanssa uimiselle! Delfiinien kanssa uiminen on ollut aina haaveeni ja nyt sen vihdoin pääsin toteuttamaan. Ainoa haittapuoli oli se, että delfiiniuinnin vuoksi puistosta jäi paljon näkemättäkin vaikka ripeästi yritimme paikasta toiseen liikkua, tekemistä olisi ollut vielä toiseksikin päiväksi. Delfiinien kanssa uiminen oli aluksi jännittävää sillä isossa altaassa ne pääsivät uimaan lähelle melkein huomaamatta ja allas oli myös täynnä muita kaloja, joihin piti hetki totutella. Uinnin aluksi seisoimme kaikki rivissä ja tutustuimme delfiineihin. Meistä otettiin myös valokuvia, joita oli mahdollisuus ostaa omaksi. Seuraavaksi oli vuorossa vapaata uintia delfiinien kanssa. Lopuksi makasimme vedessä mahallaan ja delfiini tuli työntämään jalkapohjista eteenpäin ja nosti ylös vedestä. Vinkiksi muille se, että bikinit eivät ole paras mahdollinen asu tähän hommaan, itselläkin meinasi alaosa jäädä matkan varrelle... Aivan uinnin lopuksi olimme kaikki vielä rivissä ja delfiinit hyppivät ylitsemme, sitten olikin jo aika kiittää ja heittää hyvästit. Kokemus oli juuri sellainen kuin odotinkin ja olisin viihtynyt altaassa pidempäänkin. Kallista touhu tosin on ja valokuvillakin rahastetaan. Mutta lämpimästi suosittelen kiinnostuneita ainakin kerran elämässä kokeilemaan. Xcaretissa on joka ilta päivän päätteeksi show, joka kertoo Meksikosta historiasta nykypäivään. Show oli hienosti tehty ja näyttävä, mutta minun mielestäni hieman liian pitkä. Pitkän päivän päätteeksi lyhyempikin esitys olisi riittänyt ja itse poistuinkin tilaisuudesta ennen loppua ulos maisemia katselemaan. Kaiken kaikkiaan Xcaret oli näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka ja voin suositella sitä kaikille vauvasta vaariin. Kuten jo mainitsin, olisin itse viihtynyt toisenkin päivän.

Rantaa ja vesialueita

Eläimiä ja lintuja

Delfiiniuinti

Xcaretin kotisivu: http://www.xcaret.com/

Yksi matkan ehdottomia kohokohtia oli retki Isla Mujeresin saarelle, joka sijaitsee noin 13 kilometrin päästä Cancunista. Playa del Carmenista matkasimme siis ensin bussilla Cancuniin ja sieltä taksilla Puerto Juarezin satamaan, josta sitten lautalla kohti saarta. Saarella liikuimme kävellen ja vietimme päivän ainoastaan kaupunkialueella kierrellen. Jälkikäteen jäi harmittamaan, ettemme käyneet saarella muualla. Mutta silti paikka oli aivan loistava ja ehdimme päivän aikana tahdä kaikkea mahdollista shoppailusta uimiseen ja nähtävyyksien katseluun. Aikaa vietimme myös rannan ihanissa baareissa, jossa margaritat olivat jättikokoa. Illallisenkin ehdimme saarella nauttia. Ravintolan nimi oli La Malquerida ja tilaamamme fajitakset olivat todella hyviä ja mansikkamargarita yksi parhaista. Viihdyimme saarella niin hyvin, että kotiin lähdimme vasta pimeän tultua. Hienon päivän kruunasi todella upea tähtitaivas, jota saimme ihailla lauttamatkalla takaisin mantereelle. Mikäli matkanne näille seuduille suuntautuu, suosittelen lämpimästi käymään saarella ainakin päivän reissulla. Itse olisin ollut valmis jäämään pidemmäksikin aikaa.

Keskustaa.

Saarella oli paljon ihania värikkäitä taloja.

Paikallinen hautausmaa.

Rantabaari.

Upea auringonlaskukin nähtiin.

LOPUKSI

Playa del Carmen oli todella hyvä lomakohde ja tarjoaa varmasti jokaiselle jotakin. Kaksi viikkoa meni nopeasti ja paljon jäi vielä näkemättäkin. Matkalla meillä oli apuna Frommer'sin Cancun, Cozumel & the Yucatan 2006 opaskirja. Hotelli oli aivan loistava ja all inclusive -systeemi kätevä. Mikä olisikaan sen parempi tapa viettää rantalomapäivää kun makailla rannalla tai porealtaassa upeaa Karibian merta katsellen, hyvästä ruuasta ja juomasta sekä palvelusta nauttien! Meillä on ollut tapana, että kahta kertaa emme samaan rantalomakohteeseen mene, mutta tänne toivon vielä pääseväni uudelleen, ainakin sitten joskus kun on ensin tarpeeksi muuta maailmaa nähty...

1. Mukava lukea matkakertomus Playa del Carmenin matkasta, olemme (2 pariskuntaa) nyt joulukuussa menossa sinne kahdeksi viikoksi. Kuitenkaan emme ehdottomasti halunneet all-inclusivea (teillä tosin oli hyviä kokemuksia), vaan valitsimme majoitukseksi 2 makuuhuoneen huoneiston hyvätasoisesta keskustahotellista El Canto El Faro http://www.booking.com/hotel/mx/encanto-el-faro.en.html?aid=311984;label=hotel-78999-mx-MaYxTIHUdG7I5gi11yt93QS2804802103;ws=&gclid=CK3OvLTlsrMCFeR4cAodVywAPw. Mainitsemiesi paikkojen lisäksi meillä olisi tarkoitus käydä myös Meridassa ja Uxmalissa. Saapa nähdä malttaako niiltä rannoilta kovin pitkälle lähteä! Sää on ainut, mikä arveluttaa, olisi harmi jos kaukolomalla sataisi vettä!

1. Kiitos kommentistasi, se saikin kunnian olla ihan ensimmäinen tässä blogissa! Meidän reissulla vettä tuli ainoastaan kerran, vaikka ekalla viikolla sää olikin pilvinen. Satuimme tuolloin juuri sopivasti olemaan huoneessamme ja trooppista sadekuuroa oli itse asiassa tosi kiva katsella parvekkeella istuen. Ja näillä leveysasteilla pitää onneksi paikkansa sekin seikka, että pilviselläkin säällä tosiaan ruskettuu! Mutta kaikki sitä aurinkoa toki lomillaan kaipaavat ja toivotaan, että teille osuu hyvät ilmat. Ja ihan varmasti kahteen viikkoon aurinkoakin riittävästi mahtuu. Ei muuta kun hyvää matkaa!

2. Hei!
    Ollaan muös menossa Riu Jukataniin helmikuun alussa, ensin Meksikon ja Guatemalan kiertomatka.
    Kivasti ja mielenkiintoiseti olet kirjoittanut ja laittanut kuvia, oli ilo katsella. Terkuin AS

1. Kiitos kivasta kommentista! Tosi mielenkiintoiselta kuulostaa tuo kiertomatka... Hyvää matkaa teillekin!

3. Moi,
    Hienot oli kuvat...ihan kun olisi taas itsekin päässyt reissuun. Olimme viime maaliskuussa 2 vkoa Riu Lupitassa ja käytimme paljon myös mm. Yucatanin palveluita. Molemmat Riut olivat todella kivoja ja hyvätasoisia niin ruoan kun muidenkin palveluiden osalta. Pakko kyllä mennä uudelleen!

4. ja matka keskittyi pelkästään turistirysiin.

5. Joo, niin keskittyi, turisteja kun itsekin ollaan. Eipä sieltä kyllä löytynyt paikkaa jossa ei olisi ollut muitakin kuin paikallisia, vaikka kuinka reissattiin rannikkoa suuntaan jos toiseen laivalla, bussilla, taksilla ja colectivolla

6. Moi.

Pari kertaa Carmenissa käyneenä täytyy sanoa, et ihan kuin ois omaa tekstiä lukenut.. :) Mukava paikka ja ehdottomasti useemmankin käynnin arvoinen.

Jos uusintareissulle päädytte niin omasta kokemuksesta voin lämpimästi suositella ohimennen mainitsemaasi Riu Palacea (kumpaa vaan, niitähän on kaksi melkein vierekkäin) ja vielä lämpimämmin suosittelen The Royal-resorttia Playa Del Carmenin keskustassa.

..ja taas äkkilähtöjä vilkuileen..:)

terv. MR

1. Kiitos suosituksista! Eilen palattiin Kuuban Varaderosta ja kaipuu noille seuduille taas senkun vahvistui. Playa del Carmen edelleen mun suosikkilistalla ykkösenä, mutta Varadero pääsee kyllä kirkkaasti hyväksi kakkoseksi!

7. Ihana matkakertomus, kiitos kun kirjoitit sen :)

8. Kirjotahan tuosta Kuubasta pian kertomus, täällä odotellaan...;)

9. Hei,Sanna! Ja Kiitos ihanasta matkakertomuksesta.Olen aikeissa lähteä ensi vuonna Playa del Carmeniin.Kumpi hotelli oli teidän mielestä parempi Riu Yucatan vai Riu Tequila??? Olen aikeissa varata sen Riu Yucatanin.Kiitos mielipiteestänne.

1. Hei, ja kiitos sinulle kivasta palautteesta! Riu Yucatanissa kävimme ainoastaan allasalueella ja lounasravintolassa eli sen enempää kokemusta hotellista ei varsinaisesti ole. Uskon kuitenkin, että hotellit ovat hyvin saman tasoisia ja itsekin valitsisin tällä kertaa Riu Yucatanin sen perusteella että se on rannalla. Mukavaa matkan odotusta!

10. Kiitos,Sanna!!! Ensi talven kahden viikon matka varattu;04.02.2014 Riu Yucataniin.
    Kiitos ja hyvää jatkoa!

1. Eipä kestä! Varmasti hieno reissu tulossa! Hyvää jatkoa myös sinne!

11. Hei,
    Kiitos mielenkiintoisesta matkakertomuksesta. Olemme menossa Puerto del Carmeniin tammikuussa 2014. Haluaisin tietää, voiko ko.paikassa saada helposti vatsataudin? Ja uskaltaako syödä seisovastapöydästä sairastumatta?

12. Sorry, taisi tulla paikannimi väärin :-( tarkoitin Playa del Carmenia !

1. Kiitos sinulle kivasta kommentista! Minun käsitykseni mukaan vatsataudit eivät tuolla ole yleisiä, mutta mitään virallisempaa tietoa minulla ei asiasta ole. Me söimme seisovastapöydästä koko loman ajan kaikkea mahdollista eikä meillä kellään ollut minkäänlaisia vatsavaivoja. Oikein mukavaa matkan odotusta teille!

2. Moi anonyymi, joka matkustat talvella ko. kohteeseen:

Seurueestamme yksi sai viime talvena vatsataudin (luultavasti muualta kuin hotellista eli olimme silloin olleet omatoimisella päiväreissulla). Suosittelen, että jos vatsapöpö iskee otat suoraan yhteyttä hotellin respaan ja lääkäri tulee huoneeseen. Saat hotellialueen läheiseen yksityiseen sairaalaan lähetteen ja siellä hyvää hoitoa. Illasta aamun letkuissa jaloma jatkui taas normaalisti! (Huom, sairaala ON kallis, vuorokausihinta yli 1000 US dollaria, mutta voi ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön, joka kuittaa laskun!)

13. Kaunis kiitos lohduttavasta vastauksesta :-)

Hyvää kesää Sinulle!

t. Eija

14. Sanna...Kiitos ihanasta matkakertomuksesta!
    Sain heti mieleni auki uusille ideoille matkaa suunnitellessa!
    Itse olimme 2013 tammikuussa läheisten (11hklö) kanssa siinä viereisessä Blue Village Exotic Barcelo Maya Caribe **** All Inclusive hotellissa joka oli aivan uskomattoman hieno kokemus viettää täydellistä lomaa!
    Se oli todella jotain parasta mitä ikinä matkustaminen on toistaiseksi meille tarjonnut!
    Nyt kun luin kertomuksesi, tajusin että jäi niiiiiiin paljon näkemättä ja kokematta.
    Just aloin väsää matkakansiota valokuvista ja olen niiiin toinen jalka matkatoimistossa!!! Ihana kun kuvien kautta voie elää kaiken ikään kun uudelleen :-) heh hehh...!
    Pakko mennä uudestaan käymään ja suosittelen kaikille muillekin jotka eivät ole vielä Meksikossa käynyt...
    Eikun varamaan matkaa! Ei voi mitenkään pettyä!!!!
    NM."Koukussa"

15. Suosittelen omatoimisiksi retkikohteiksi myös Cozumelin saarta ja lähellä PDC:ä sijaitsevia cenoteja, joissa voi käydä uimassa,snorklaamassa tai vaikkapa ihan laitesukeltamssa.

Myös Tulumin alue on upea retkikohde.

16. Kävimme Playa del Carmenissa tammikuussa 2013 (myöhäisellä) häämatkalla ja aivan ihana paikka! Otimme hotellin keskustan tuntumasta ilman mitään ruokia/palveluja ja kävimme joka päivä eri paikassa syömässä, itse tein tuttavuutta wc:n kanssa yhtenä iltana loman alussa, mutta muutoin selvisimme ilman sairastelua (oppaalle soitin ja hän neuvoi juomaan urheilujuomaa -powerade/gatorade- sillä selvisin jaloilleni nopeasti ja koko loppu loman urheilujuomaa löytyi huoneesta/retkiltä). Mielenkiintoisiin paikkoihin voisin lisätä harrikka vuokraamon Constituyentes ja Highway kulmassa: omistaja on suomalainen (Eikka) ja hän on tehnyt pienen oppaan/kartan lähialueen nähtävyyksistä, missä kannattaa yöpyä, pysähtyä pulahtamaan kilpikonnien sekaan uimaan ym. ja tietenkin kuuluisat nähtävyydet :) Kuten itsekin sanoit ja moni muu kommentoineesta, paljon jäi vielä nähtävää, pakko päästä vielä joskus uudestaan!

17. Me ollaan oltu kolme kertaa playa del Carmenissa. Kaksi kertaa oli ihan ok ja olimme molemmilla kerroilla kuukauden. Nyt oltiin kaksi viikkoa ja huomasimme, että olemme kolunneet sen alueen Mexicosta. Suosittelen ehdottomasti käyntiä isla mujerilla. Cancunista pääsee näppärästi veneellä sinne. Vähemmän turisteja kuin Cozumenilla. Ihana oli huomata, että meillä on samanlainen maku matkustaessa, kun samoista kohteista kuvia. Lukenut sinun matkablogia ja tykästynyt. Olemme matkustelleet hyvin samoissa kohteissa esim. Mexico, Dominikaaninen tasavalta, Egypti, olemme jopa olleet samassa hotellissa. Me ollaan kanssa enemmän sitä mieltä, ettei thaimaa ole meitä varten, koska se on suomalaisten uusi kanariansaaret. Me ollaan kierretty Karibian aluetta, voin suositella lämpimästi venezuelaa ja panamaa teille seuraaviksi kohteiksi. Itse lähdemme 11.01.14 uudelleen Dominikaaniseen tasavaltaan. Ekalla kerralla oltiin Samanassa ja nyt menemme Puerto Plataan.

1. Kiva kuulla, että olet tykännyt! Ja kiitos suosituksista! Oikein hyvää matkaa teille!

18. Kiitos mukavasta matkakertomuksesta. Olemme itse lähdössä helmikuussa häämatkalle Puerto Morelosiin (siihen Play de Carmenin ja Cancunin väliin) Finnmatkojen pakettimatkalle, all-inclusivehotelliin (8 vrk). Tämä on ensimmäinen rantalomamme ja siten tietysti ensimmäinen kerta Meksikossa ja ensimmäinen kerta all-inclusivehotellissa. Siksi muutama juttu nyt mietityttääkin...

Ensinnäkin paljonko all-inc-lomalle olisi hyvä varata rahaa mukaan? Kun ruoat ja juomat kuuluu hotellin hintaan ja retketkin maksetaan etukäteen, en keksi montaakaan asiaa, joihin rahaa saisi kulumaan... Shoppailla emme aio perustuliaisia enempää... Jos rahaa vaihtaa noin parisataa euroa, se tuntuu ihan naurettavan vähältä, mutta ei sitä rahaa varmaan kovin paljon kulu...? Luottokortit on kuitenkin matkassa mukana yllätysten varalta.

Entä mitä valuttaa kannattaa vaihtaa? Pesoja vai dollareita, molemmathan kai käy tuolla?

Kiitos jos viitsisit vastata. :)

1. Eipä kestä! Ihanalta kuulostaa matka :)

Eipä sitä rahaa noilla matkoilla tosiaan paljoa kulu, jos shoppailla ei aio ja retketkin jo maksettu. Itse maksan matkoilla luottokortilla kaiken minkä pystyy, käteistä (pieniä seteleitä) tarvitsee esimerkiksi taksimatkoihin ja tippeihin. Tuo pari sataa euroa tuntuu tosiaan vähältä, mutta kyllä sillä varmasti saa jo paljonkin tuliaisia ostettua! Rahaa ei kannata etukäteen vaihtaa liikaa, jottei sitten tarvitse loppulomasta vaihtaa takaisin euroiksi tai väkisin yrittää tuhlata loppuja lentokentällä. Ja mukaanhan voi ottaa myös euroja ja vaihtaa valuuttaa lisää sitä mukaan kun tarvitsee.

Pikaisesti perehdyin tuohon valuutta asiaan ja itse vaihtaisin pesoja, koska hinnat ilmoitetaan pesoissa ja dollareilla maksettaessa myös vaihtorahat saa pesoina. Näin ollen pesoja käyttäessä ei tarvitse pelata kuin yhdellä valuutalla ja se tuntuisi olevan yksinkertaisempaa.

Oikein ihanaa häämatkaa teille! Toivottavasti tästä epämääräisestä vastauksesta on sinulle edes jotain iloa :)