perjantai 12. lokakuuta 2012

Matkan tyyppi: pakettimatka, Finnmatkat
Hotelli: Ambre
Matkan kesto: 1 viikko
Matkassa: miehen, mun siskon ja sen miehen ja mun vanhempien kanssa

HOTELLI

Mauritiuksella on paljon toinen toistaan hienompia loistohotelleja ja matkat saarelle ovat arvokkaita. Meidän hotellivalintaan vaikutti hinnan lisäksi se, että matkan tarkoitus oli mennä hotellissa naimisiin. Lopulta päädyimme valitsemaan hotelli Ambren, joka sopi meille hinnaltaan ja jossa häiden järjestäminen oli mahdollista. Luokitukseltaan hotelli oli neljä tähteä. Hotellimme sijaitsi Belle Maren kylässä, aika lailla keskellä ei mitään. Hotelli oli hieno ja 19 tunnin lennon jälkeen jo hotellin portilta auennut näkymä sai olon tuntumaan siltä kuin olisi paratiisiin saapunut. Hotelliin sisään kirjautuminen kesti kauan, sillä joku oli sekoittanut varauksemme ja minut ja mieheni yritettiin laittaa samaan huoneeseen vanhempieni kanssa. No, tähän ei tietenkään suostuttu... Asiaa tovin setvittyämme saimme kuitenkin oman huoneen niin kuin pitikin ja muuten kaikki sujui hotellissa mallikkaasti.

Hotellin sisäänkäynti ja aula-alue

Hotellialue oli suuri ja koostui kolmikerroksisista pienistä rakennuksista. Alue oli rakennettu rannan myötäisesti, joten upea meri oli lähes koko ajan näkyvissä. Hotellialue oli hyvin siisti ja hoidettu.

Kuvia hotellialueelta

Meidän huone sijaitsi aivan alueen reunimmaisessa rakennuksessa ja oli sijainniltaan mitä rauhallisin. Huone oli iso ja kaikinpuolin erittäin hyvä. Kaiken kruunasi parvekkeelta auennut upea merinäköala.

Meidän parveke oli toisessa kerroksessa, toinen oikealta.

Meidän huone.

Näköala parvekkeelta.

Hotellin ranta oli kaunis ja vesi ihanan turkoosia. Ranta oli hyvin matala, mikä teki varsinaisen uimisen vaikeaksi. Itse rakastan meressä uimista, muttä tällä reissulla tuli kyllä enemmän vietettyä aikaa uima-altaassa. Lapsille matala ranta sen sijaan sopii erittäin hyvin. Rannalla oli myös baari, jossa nautimme päivittäin lounaan ja josta ostimme myös rannalla/ altaalla nauttimamme virvokkeet. Myös yksi ravintolan a la carte ravintoloista sijaitsi rannalla.

Rantabaari.

Ravintola ja rantaa.

Hotellin uima-allas sijaitsi aivan rannan tuntumassa ja uimaan pääsi helposti kumpaan tahansa. Altaalta oli myös kaunis merinäköala. Altaalla järjestettiin välillä päivisin erilaista ohjelmaa, kuten esimerkiksi muotinäytös.

Näköala altaalta merelle.

Uima-allasalue rannalta katsottuna.

Hotellimajoitukseen sisältyi puolihoito, mikä oli hyvä, sillä ruokaravintoloita ei hotellin lähellä ollut. Puolihoitoon sisältynyt illallinen seisovasta pöydästä oli kuitenkin pettymys. Vaikka olemmekin aikalailla kaikkiruokaisia emmekä turhia nirsoile, ei illallisen valikoimasta tahtonut löytyä mieleistä syötävää. Söimmekin sitten iltaisin hotellin a la carte ravintoloissa, joissa ainakin tuohon aikaan piti puolihoitoasiakkaiden maksaa ruuasta lisähintaa. Yhtään en kyllä enää muista paljon se oli, mutta ei ruuasta kuitenkaan täyttä hintaa tarvinut maksaa. Luonnollisesti lisähinnan maksaminen kuitenkin vähän harmitti, sillä puolihoidossa ajatus tietysti oli se, että illalliset on maksettu jo matkan hinnassa. Illallisen seisovaa pöytää lukuun ottamatta, ruoka hotelilla oli muuten hyvää niin aamupalalla, rantabaarissa ja a la carte ravintoloissa. Iltaisin hotellissa oli erilaista ohjelmaa ja tanssia. Myös yökerho löytyi, mutta sinne asti emme päässeet.

Hotellin kotisivu: http://www.sunresortshotels.com/En/hotels/mauritius/ambre/
(Meidän matkan aikaan hotelli kuului Apavou hotelliketjuun, nyt näköjään siirtynyt toiseen ketjuun. Nyt ei kyllä näytä hotellin sivuilta paljoa tietoa löytyvän, mutta ehkä sitä on sinne myöhemmin tulossa...?)

MATKAKOHDE

Meidän hotelli sijaitsi Belle Maren kylässä, joka sijaitsee saaren itärannikolla. Kylä oli todella pieni ja todellakin keskellä ei mitään. Belle Maren keskustassa oli muutamia kauppoja, joissa myytiin lähinnä matkamuistoja.

Mauritius on juuri sellainen paratiisisaari kun mainokset antavat ymmärtääkin. Me kiertelimme paljon ympäri saarta ja maisemat olivat kyllä huikeat! Tärkeää on huomioida se, että vaikka välimatkat saarella ovat suhteellisen lyhyitä, voi lyhytkin matka autolla kestää kauan, sillä tiet kiertelevät paljon. Me liikuimme joka paikkaan taksilla, jotka onneksi olivat todella edullisia. Saarella pärjäsi hyvin englannin kielellä. Sää suosi meitä koko viikon ja saimme nauttia niin auringosta kuin lämmöstäkin.

Kuvia Belle Maresta

HÄÄT

(Pahoittelut tästä fonttimuutoksesta tässä kohdin, olen yrittänyt korjata asiaa ehkä noin miljoona kertaa, mutta mikään ei tunnu tepsivän!!)

Häiden järjestäminen Mauritiukselle on mahdollistaa antaa Suomessa matkatoimiston järjestettäväksi, mutta itse päätin kielitaitoisena säästää rahat ja hoidin homman itse. Hyviä vinkkejä asian hoitoon, kuin myös idean alunperinkin,  sain tästä ketjusta: http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php/topic/16961-naimisiin-mauritiuksella-kahdestaan/page__st__200 .

Ensimmäinen askel häiden järjestämisessä oli valita majapaikaksi hotelli, jossa häät oli mahdollista pitää. Hotelli Ambren kotisivuilla kerrottiin hotellin järjestävän häitä ja niinpä sitten uskalsimme valita sen. Matkan varattuamme otin sähköpostitse yhteyden hotelliin ja kerroin matkamme ajankohdan ja toiveemme mennä hotelissa naimisiin. Hotellissa luvattiin häät järjestää ja löimme hääpäivän lukkoon. Häiden järjestämisessä Mauritiuksella tulee matkan ajankohtaa ja hääpäivää valitessa muistaa se, että saarella on oltava kolme päivää ennen kuin siellä voi naimisiin mennä. Häitä ei myöskään ainakaan meidän hotelissa pidetty viikonloppuisin eikä juhlapyhinä. Näin ollen esimerkiksi viikon matkalla ei vaihtoehtoja hääpäivälle juuri ole.

Häihin liittyviä lakiasioita ei hotellista käsin hoidettu vaan niitä varten sain hotellista suosituksen ottaa yhteyttä Mauritoursin hääkoordinaattoriin, http://www.mauritours.net/eng_2_mariage_intro.htm . Näin tein ja hän lupautui hoitamaan lakipuolen hintaan 450 euroa. Mauritoursilta sain listan tarvittavista dokumenteista, jotka heille tuli toimittaa. Tarvittavat asiakirjat olivat: virkatodistus, kopiot passin kolmesta ekasta sivusta sekä työnantajan todistukset työpaikasta ja ammatista. Alkuperäisiä papereita ei tarvinnut laittaa postiin vaan riitti kun skannasimme kopiot sähköpostiin liitteeksi ja alkuperäiset otimme sitten matkalle mukaan. Kaiken kaikkiaan asioiden hoito sähköpostin välityksellä sujui erittäin hyvin niin hotellin kuin Mauritoursinkin kanssa. Dokumenttien lähettämisen jälkeen ei sitten juuri muuta tarvinnut kun odotella tulevaa matkaa. Toki välillä iski paniikki, että onko kaikki asiat varmasti kunnossa ja oikein hoidettu... Hääpuvun ostin ja otin Suomesta mukaan. Koska en halunnut välilaskujen aikana kanniskella pukupussia mukana, hankin puvun joka mahtui matkalaukkuun. Pukuni oli pitsiä, joten rypistymisestäkään ei tarvinut kantaa huolta.

Perillä Mauritiuksella tapasimme sovitusti heti ensimmäisenä päivänä hotellin oman hääkoordinaattorin. Hänen kanssaan sovimme hääseremonian yksityiskohdista kuten musiikista ja tarjoiluista. Lakiasioita hoitamaan lähdimme heti ensimmäisenä aamuna pääkaupunki Port Louisiin. Mauritoursin auto haki meidät hotellilta sovitusti aamulla klo 8. Kuljettaja vei meidät pääkaupunkiin ja siellä tapasimme hääkoordinaattorimme. Hän kiersi kanssamme tarvittavat virastot ja neuvoi asioiden hoidossa. Kävimme yhteensä kolmessa eri virastossa ja yksi niistä oli Korkein oikeus, muista paikoista ei ole mitään havaintoja. Joissakin paikoissa oli hieman jonoa, sillä emme todellakaan olleet ainoat ulkomaalaiset naimisiin menijät. Kaikki hoitui kuitenkin ripeästi ja kaikki paperit olivat asianmukaisessa kunnossa. Kotimatkalla menimme vielä Belle Maren naapurikylään tapaamaan siviilivihkijää, joka meidät sitten vihki. Hänen kanssaan kävimme läpi seremonian kaavan ja kulun.

Meidän hääpäivä oli matkan viides päivä. Päivän aloitimme syömällä aamupalan huoneemme parvekkeella. Muu seurueemme viettikin sitten päivää leppoisasti altaalla makoillen. Itse pysyttelin huoneessa ja otin rennosti (eli siis jännitin...). Lounaan jälkeen alkoi sitten varsinainen valmistautuminen. Olin tilannut itselleni kampaajan, joka tuli huoneeseen tekemään kampauksen. Olin ottanut kotoa mukaan kuvan kampauksesta jonka halusin. Lopputulos ei aivan vastannut kuvaa, mutta olin kuitenkin tosi tyytyväinen kampaukseen. Hintaa kampaajalle tuli huikeat 35 euroa. Meikin hoidin itse ja vähän meinasi kiirekin tulla kun irtoripset eivät meinanneet mennä kohdilleen... Iltapäivällä huoneeseen toimitettiin hääkimppuni. Myös sitä varten olin ottanut kotoa kuvan mukaan ja kimppu oli juuri sellainen kuin pitikin eli kimppu valkoisia kalloja. Hääkimpun hinta oli 66 euroa.

Vihkitilaisuus alkoi klo 16. Se pidettiiin hotellin huvimajassa, joka sijaitsi mukavasti hotellialueen laidalla. Vaikka tuohon aikaan oli luonnollisesti paljon ihmisiä liikkeellä ja rannalla, saimme kuitenkin olla rauhassa eivätkä ulkopuoliset tulleet uteliaina katselemaan. Vihkikaava oli aika pitkä ja siihen kuuluivat myös valat. Valatkin lausutaan luonnollisesti myös englanniksi, mutta ulkoa niitä ei tarvinnut opetella. Vihkijä sanoi aina lauseen kerrallaan ja se sitten toistettiin perässä. Myös valat olivat aika pitkät ja kaikenlaista piti toiselle vannoa ja luvata. Seremonian päätteeksi allekirjoitimme paperit, kuin myös todistajina toimineet vanhempani. Sitten olikin aika korkata kuohuvat ja syödä kakkua. Olimme tilanneet myös valokuvaajan ja hän otti kuvia koko seremonian ajan. Lopuksi otimme virallisempia hääkuvia rannalla. Rannalla oli vielä paljon auringonottajia ja siellä heidän seassaan me poseerattiin. Kuvat olivat kyllä todella hyviä eikä niistä ikinä uskoisi, millaisessa tilanteessa ne on otettu. Vihkimisen jälkeen jatkoimme iltaa illallisen ja muutaman lasillisen merkeissä. Suuremmat juhlimiset jätimme odottamaan Suomessa pidettäviä hääjuhlia, sillä seuraavana aamuna lähdimme jo aikaisin katamaraanilla merelle. Kaiken kaikkiaan häät hotelilla sujuivat erinomaisesti ja kaiken olin osannut hoitaa oikein. Vihkitodistusta emme ehtineet saada mukaan, koska lähdimme kotiin jo päivä häiden jälkeen. Kotona piti sitten vielä jännittää tuleeko se postissa perille ja tulihan se. Vihkitodistuksen vein sitten maistraattiin ja homma oli sillä selvä, naimisissa ollaan myös Suomessa. Kuvia häistä en valitettavasti voi tänne laittaa, mutta tässä muutama kuva edes hieman fiilikseen pääsemiseksi.

Hääpuku, kengät ja laukku.

Vihkitilaisuus hotellin huvimajassa.

RETKET JA REISSUT

Mauritiuksella reissasimme pelkästään omin päin ja apuna meillä toimi internetin lisäksi Lonely Planetin Mauritius, Reunion & Seychelles opas. Pääkaupunki Port Louisissa kävimme jo ensimmäisenä lomapäivänä hoitamassa naimisiin menoon liittyvät lakiasiat. Toisen kerran matkasimme kaupunkiin shoppailutarkoituksessa. Mauritiuksella taksit ovat todella edullisia ja tällekin reisulle tilasimme hotellilta taksin, joka vei meidät pääkaupunkiin ja odotti meitä siellä, kunnes olimme valmiita lähtemään takaisin. Mauritiuksen pääkaupunki Port Louis oli yllättävän moderni ja kaunis kaupunki. Me suuntasimme suoraan satamaan Le Caudan Waterfrontiin, kotisivu http://www.caudan.com/default.aspx. Siellä vietimme päivää shoppaillen ja maisemia ihaillen. Ostarilla oli paljon merkkiliikkeitä ja hinnat tietenkin sen mukaiset. Meille mukaan lähti ainakin pari vyötä, miehelle kauluspaita ja kalvosinnapit. Paikallisilla markkinoilla näki puolestaa toisen ja suttuisemman puolen kaupungista. Osa meidän porukasta kävi siellä ostoksilla, mutta itse kävimme vain vilkaisemassa meininkiä. Pääkaupunki olisi tarjonnut varmasti enemmänkin nähtävää, mutta näin lyhyellä lomalla emme enempää ehtineet.

Maisemia keskustasta.

Le Caudan Waterfront.

Markkinakatua.

Yhtenä päivänä otimme kaksi taksia koko päiväksi käyttöömme ja lähdimme kiertelemään saarta. Olin katsonut valmiiksi paikat, joissa halusimme käydä ja taksilla sitten paikkoja kierrettiin. Tarkkaa hintaa en muista, mutta yksi taksi päiväksi maksoi noin 50 euroa. Kierroksemme keskittyi saaren eteläosiin ja siellä tuli nähtyä paljon upeita maisemia. Taksikuskit olivat todella mukavia ja kertoilivat vielä lisää asioita paikoissa joissa kävimme. Tämä oli todella kätevä tapa kierrellä paikkoja ja yhtenä päivänä ehti nähdä kaikenlaista, suosittelen muillekin!

Yksi päivän vaikuttavimmista paikoista oli hindujen pyhäjärvi Grand Bassin. Osuimme paikalle aikaan, joilloin se oli täynnä paikallista väkeä eikä muita turisteja juuri näkynyt.

Chamarelissa kävimme paikassa nimeltä Chamarel Seven Coloured Earths, jossa eriväriset hiekat ovat kerrostuneet väreittäin. Paikka oli aika pieni, mutta vaikuttavan näköinen sekin. Lisäksi kävimme katsomassa Chamarelin vesiputousta.

Puistossa oli myös jättikokoisia kilppareita.

Chamarelin vesiputous.

Matkan varrella pysähdyimme myös Alexandra Fallsin näköalapaikalle maisemia ja pientä vesiputousta katselemaan. Näköalapaikalla oli myös villi apina, jonka vierellä moni kuvautti itsensä. Näin tein myös minä, mutta tyhmänä lähestyin sitä liian varomattomasti. Apina hyökkäsikin sitten kimppuuni, mutta onneksi ehdin väistää niin että se vain hipaisi minua. Mutta tästä voin siis syyttää vain itseäni.

Muistakaa lähestyä tätä kaveria varovasti!

Alexandra Fallsilta lähdimme ajamaan alaspäin kohti saaren etelärannikkoa ja matkalla taksikuski pysähtyi vielä tienviereen, jotta pääsimme vielä kuvaamaan upeita maisemia.

Etelärannikolla kävimme Gris Gris rannalla, jossa tuuli oli kova ja aallot sen mukaiset. Kävimme myös syömässä viereisessä Souillacin kylässä. Ravintola, jossa kävimme oli taksikuskin suositus ja olimme siihen oikein tyytyväisiä. Ravintolassa söimme koko matkan parhaat ruuat. Olisimme myös halunneet käydä katsomassa läheisiä Rochesterin vesiputouksia, mutta tuolloin sinne ei valitettavasti päässyt kulkemaan.

Gris Gris beach.

Pitkän päivän päätteeksi kävimme vielä La Vanillen eläinpuistossa, jossa oli lähinnä jättiläiskilpikonnia ja krokotiileja. Kilpikonnat olivat todella valtavan kokoisia ja niitä sai myös lähestyä ja ottaa kuvia vaikkapa niiden päällä istuen. Varoituskylteissä kerrottiin, että kilpikonnat saattavat purra, mutta rauhallisilta kaverit vaikuttivat eivätkä ainakaan meistä välittäneet vaikka niiden päälläkin istuimme. Puistossa oli mahdollisuus myös kuvauttaa itsensä vauvakrokotiilin kanssa. Tämä oli maksullinen palvelu. Itse olimme tässä kohdin olleet liikkeellä jo koko päivän ja puisto tuli kierrettyä melko pikaisesti. Kilpikonnat olivat kuitenkin ehdottomasti näkemisen arvoisia. La Vanillen kotisivu: http://www.lavanille-reserve.com/eng/.

Häiden jälkeen matkan ehdoton kohokohta ja erinomainen päätös lomallemme oli viimeisen päivän katamaraaniretki läheilselle Il aux Cerfsin saarelle. Retken ostimme kauppiaalta hotellin rannalta. Katamaraani oli pieni ja meidän porukan lisäksi reissulla oli vain kaksi eurooppalaista naista eli saimme olla lähes oman porukan kesken. Retken hintaan kuului lounas sekä kaikki juomat. Matkan teko oli mukavaa, sillä rannikko on matalaa eikä aaltoja juuri ollut ja istuimme katamaraanin laidalla varpaita vedessä uittaen. Juomatarjoilukin pelasi siihen malliin, että päähän kyllä kävi ja naimisiin menoakin tuli sitten lopulta juhlittua oikein kunnolla. Myös aluksen miehistö osasi viihdyttää erinomaisesti ja mukana reisussa olikin paikallinen esiintyjä ja artisti. Ennen Il aux Cerfsin saarta kävimme ensin katsomassa kaunista vesiputousta. Lisäksi pysähdyimme keskelle merta tehdylle ponttoonille, josta pääsi liitovarjolennoille. Olimme menneet naimisiin juuri edellisenä päivänä ja katamaraanin miehistö puhui meidät liitovarjoilemaan ilmaiseksi. Yläilmoista maisemat näyttivät upeilta ja tämä oli ehdottomasti kokemisen arvoinen juttu! Saaren edustalle päästyämme ankkuroimme katamaraanin ja menimme uimaan ja sillä välin miehistö valmisti meille grillissä erittäin maittavan lounaan hummereineen, kaloineen ja kanoineen. Lounaan kruunasi se, että nautimme sen aluksen kannelta meressä seisten. Lounaan jälkeen oli aikaa pienelle levolle ja sitten menimme maihin erillisen veneen kuljettamana. Saarella kiertelimme paikkoja ja katsastimme paikallisen rantabaarin. Lopulta kotimatkallekin oli pakko lähteä ja takaisin hotellille saavuimme illan suussa. Kaiken kaikkiaan maisemat niin saarella kuin merelläkin olivat todella upeat ja retki ikimuistoinen. Tämä päivä on edelleen yksi elämäni parhaista.

Katamaraani.

Parasailing.

Veneet ankkuroituina saaren edustalle.

Il aux Cerfs.

LOPUKSI

Tällä kertaa tuli taas todettua se, että viikonkin matkalla ehtii tehdä vaikka mitä ja silti myös makailla rannalla ja lepäillä.  Mauritius onnistui lunastamaan kaikki lupaukset unelmien häämatkakohteena, vaikka meille matka olikin lähinnä "naimisiinmenomatka". Joka tapauksessa, suosittelen lämpimästi kumpaankin tarkoitukseen tai sitten ihan muuten vaan rantalomalle. Mikäli lomalleen kaipaa enemmän menoa ja meininkiä, kannattaa majoittautua saaren pohjoisosiin lähemmäksi pääkaupunkia. Itse en usko, että ihan äkkiä saarelle palaamme, mutta ehkä vielä joskus hääpäivää juhlistamaan. Varsinaiselle häämatkalle suuntasimme Roomaan ja siitä sitten lisää seuraavassa matkakertomuksessa.

1. Wau häät Mauritiuksella! Upeita maisemia ja etenkin nuo apinakuvat on kyllä ihan mestariotoksia :)

Pakko päästä jonain päivänä tonne! Nää kuvat vaan vahvisti asiaa :)

1. Joo ei ole kyllä häissä valittamista, ihanaa oli :) Suosittelen Mauritiusta lämpimästi eli reissua vaan suunnittelemaan! :)